Kostbar jomfrukampanje

Jenter kan godt la være å ha sex, og gutter må huske kondom. Det betaler britene 800 millioner kroner for å innprente ungdommen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er ikke den voldsomme nyhetsverdien i opplysningene, men prisen som vekker oppsikt. Britene har Europas høyeste fødselsrate blant tenåringer, og åpner nå pengesekken på vidt gap for å gjøre noe med det.

Myndighetene skal bruke 800 millioner kroner på å lære ungdommen følgende:

  • Det er ok for jenter å være jomfru. De må ikke la seg presse til sengs.
  • Gutter må forstå hvor viktig det er å bruke kondom.

Mesteparten av pengene brukes til å lønne flere rådgivere innen tenårings-graviditet. 27 av millionene skal brukes på magasin-annonser med slagordet: «Tenker du nok på sex?»

Kritikerne spør om en opplysnings-kampanje virkelig er veien å gå. Undersøkelser viser at tre av fire tenårings-mødre hadde hørt om prevensjon da de ble gravid.