Kostbar klagestorm mot norske billetthaier

Forbruker Europa hevder Euroteam står bak landets største billettsvindel.

KOSTBARE KLAGER: Fra disse lokalene i Parkveien i Oslo selger Euroteam billetter til hele verden. Klagestrømmen fortsetter å vokse.  Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
KOSTBARE KLAGER: Fra disse lokalene i Parkveien i Oslo selger Euroteam billetter til hele verden. Klagestrømmen fortsetter å vokse. Foto: Bjørn Langsem / DagbladetVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Svartebørsfirmaet Euroteam er hittil dømt til å betale i snitt 9000 kroner til 32 kjøpere for salg av fantombilletter. Klagene fortsetter å strømme inn, melder Dine Penger.

Forbruker Europa skal så langt ha bedt Euroteam betale de forsmådde billettkjøperne 300 000 kroner i erstatning.

Dagbladet har tidligere omtalt hvordan de ansatte badet i penger under selskapets gullår.

- Verdiløst Ifølge Dine Penger skjer svindelen skjer ved at Euroteam forhåndsselger billetter. Når billettene ikke leveres som avtalt, sitter fortvilede billettkjøpere med en verdiløs kvittering og en innbetaling de har slitt med å få refundert.

Dette er i tråd med forhold Dagbladet tidligere har omtalt i serien av avsløringer rundt det norske svartebørsselskapet Euroteam.

Dansk TV2 har i en forbrukerdokumentar vist hvordan handelen gjennomføres, med Dagbladet som ekspertkommentatorer.

Les Dagbladets serie om billetthaiene

180 klager Forbrukertvistutvalget skal ha behandlet 32 nye saker den 28. januar. Ytterligere 33 saker står for tur.

Siden januar i fjor har Forbruker Europa fått 180 klager på selskapet.

- Problemet er svært omfattende. Vi får klager fra forbrukere i alle europeiske land som har kjøpt billetter til konserter eller fotballkamper. Ambassader i Japan og Israel har også kontaktet oss på vegne av sinte forbrukere der, sier Veulemans til Dine Penger.

Skylder på andre I et tilsvar skylder daglig leder Andreas Gyrre på problemer med flere leverandører:

- Dette har resultert i flere beklagelige problemer i leveranser, alt fra ikke leverte billetter, til feil vedrørende leveransen. Selskapet leverer opptil 100.000 billetter hvert eneste år, og det er ytterst sjeldent det er komplikasjoner med leveransene, hevder han overfor Dine Penger.