50 KILOMETER I TIMEN:  Det er farten på denne Valtra n163 Direct, som er traktoren til bonde Harald Lie. Før måtte man ha sertifikat for tunge vogntog for å kunne ta den ut på veiene. Foto: Privat
50 KILOMETER I TIMEN: Det er farten på denne Valtra n163 Direct, som er traktoren til bonde Harald Lie. Før måtte man ha sertifikat for tunge vogntog for å kunne ta den ut på veiene. Foto: PrivatVis mer

Kostet bonden 100 000: - Vi brukte 10 måneder på å rydde opp i det de rødgrønne ikke klarte på åtte år

Fremskrittspartiet mener de fikk fart på sakene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Tre ganger rundt ekvator kjører bøndene i Vestfold på traktorene sine i løpet av ett år, ifølge en undersøkelse Vestfold Bondelag har gjort sammen med Landbruksrådgivninga.

Det er derfor viktig å ha traktorer som kan kjøre raskt, da gjerne opp mot 50 kilometer i timen, for å sikre effektiv drift.

- Vi ønsker jo ikke å tilbringe tid på veiene, men på jordene, sier bonde Harald Lie til Dagbladet.

100 0000 Men det har ikke alltid vært like lett - før nylig. 1. september ble nemlig en regel som har skapt irritasjon blant mange bønder, fjernet.

Tønsberg blad omtaler først saken. Kort forklart var den upopulære regelen slik:

Hvis man skulle ta kjøreopplæring til traktor, og man skulle ta traktoren sin på veien i mer enn 40 kilometer i timen, måtte man ta kjøreopplæring for tunge vogntog.

Pris: fra 100 000 og oppover.

Harald Lie, som også er nestleder i Vestfold Bondelag, syntes at regelen var både irriterende og til en betydelig kostnad for bøndene. Den var laget for traktorene og trafikken som var på begynnelsen av 70-tallet, og den kunne ramme hans eget bruk. Lie har både guttunge på gården og en 16-årig avløyser under kontrakt, som begge en gang skal ta kjøreopplæring.

- Vi har doblet produksjonen i år, og leier areal andre steder. Vi trenger å komme oss raskt fra A til B. Når jeg ser etter en ny traktor, så ser jeg etter en som kan kjøre i 50 kilometer i timen. Det skaper mer effektiv drift for oss, sier han.

Lie sier at man med den gamle regelen også måtte regne med kursing til 40.000 kroner hvert fjerde år for å vedlikeholde tillatelsen

Ny regjering, ny forskrift Saken kom på bordet til den rødgrønne regjeringen i 8. februar 2013, og regjeringen satte da i gang med å få til en ordning for at de over 18 år, som har førerkort klasse T, får en tillegsopplæring på fem timer slik at de skulle kunne kjøre traktor i over 40 kilometer i timen.

Regjeringen sendte et forslag til regelendring ut på høring, men ved regjeringsskiftet i fjor høst var det fortsatt ikke iverksatt endringer.

Harald Lie forteller at han derfor tok kontakt med en god nabo med navn Frode Hestnes, som også er leder av Vestfold Frp. Hestnes slo deretter ev en prat med Bård Hoksrud, statsekretær i Samferdselsdepartementet, og Lars Joakim Hansen, politisk rådgiver for landbruksminister Sylvi Listhaug.

- Da Vestfold Bondelag sammen med Vestfold Frp og Bondelaget nasjonalt tok kontakt, tenkte jeg at det var på tide å få fart på sakene, forteller Hoksrud.

Og så skjedde. 1. september var en ny forskrift på plass.

Harald Lie synes dét var på tide. Han hevder at han hadde purret på en stund både Landbruksdepartementet og Samferdselsdepartementet i den forrige regjeringen.

- Vestfold Bondelag var blant flere som i en periode på to til tre år purret på, men uten at det ga gjennomslag, sier han.

- Saken var helt opplagt Stortingsrepresentant Geir Pollestad var statssekretær i Samferdselsdepartementet under den rødgrønne regjeringen, og hadde saken i fanget. Han kjenner seg ikke igjen i Vestfold bondelags beskrivelse av saken.

- Vi sendte saken ut til høring, og med det så jeg på den som avsluttet. Saken var helt opplagt, og den nye forskriften ville blitt gjennomført uavhengig av valgresultatet. Men høringsfristen var, etter noen høringsrunder, i oktober 2013. Altså etter valget. Derfor havnet den på den nye regjeringens bord. Så det inntrykket Vestfold bondelag skaper av at vi la saken i en skuff, stemmer ikke, sier han.

Bård Hoksrud mener imidlertid at den blå regjeringen fikk fart på sakene.

- Jeg skal være raus nok til å si at Pollestad og den forrige regjeringen satte ting i gang. Det har seg likevel slik at vi brukte 10 måneder på noe de rødgrønne ikke fikk ryddet opp i på åtte år. Da den nye regjeringen så på saken, så vi at det var mange uklarheter. Flere høringsinstanser hadde innvendinger. Dette gikk på antall timer og kompetansekrav. Den nye regjeringen måtte derfor sende et utkast ut på en ny høringsrunde, sier Hoksrud.

Pollestad sier at utkastene til den gamle og den nye regjeringen var like med unntak av forskjeller i antall tilleggstimer ved siden av kravet til sertifikat.

- I Senterpartiet fortsatte vi å trykke på overfor den nye regjeringen, for å forsikre oss om at saken ikke forsvant i mengden av andre saker, sier han.

- Bedre nå Fortsatt er det ikke «bare, bare» for bønder med raske traktorer å ta seg ut på veiene, som må ha både bilsertifikat og tilleggskursing.

- Men det er langt bedre enn før, mener Harald Lie.

Også Landbruksministeren er fornøyd.

- Jordbruksoppgjøret som ble vedtatt i Stortinget før sommeren var tidenes største forenklingsgrep i sektoren. Nå følger vi opp med ytterligere forenklinger, og endringene av denne forskriften vil spare unge bønder for 100.000 kr ifølge næringen selv. Jeg er svært overrasket over at den forrige regjeringen med Sp i spissen ikke ryddet opp i denne saken, sier Listhaug til ANB.

 FORNØYD BONDE:  Nå er sakene blitt lettere på gården der Harald Lie er avhengig av arbeidskraft. FOTO: Privat
FORNØYD BONDE: Nå er sakene blitt lettere på gården der Harald Lie er avhengig av arbeidskraft. FOTO: Privat Vis mer