- Kostnadene tåler dagens lys

- Jeg føler det går an å føre et resonnement om disse kostnadsøkningene som tåler dagens lys, sier styreleder for NSB Gardermobanen, konsernsjef i NSB, Osmund Ueland, til Dagbladet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Han er på vei mot norsktoppen når det gjelder bagatellisering av overskridelser.

I november i fjor ble arbeidene for å løse problemene med Romeriksporten anslått til 400 millioner kroner, pluss minus en feilmargin på 30 prosent. I går ble kostnadsoverslaget økt med nesten 100 prosent, til 750 millioner kroner.

Ut fra dette fører NSB-sjef Osmund Ueland et resonnement som tyder på at de 30 prosentene «feilmargin» automatisk legges til kostnadsoverslaget.
De som har fulgt Gardermobanens ferd mot den ene overskridelsen etter den andre, har registrert at de fleste anslag har vært gitt «pluss/minus 20 prosent». De 20 prosentene har alltid så å si automatisk havnet på pluss-sida. Til sammenlikning opererer Statens vegvesen med «pluss/minus 10 prosent» avvik i sine kalkyler.

I går brukte Ueland feilmarginen slik:

- Forbeholdet om pluss/minus 30 prosent er tatt for å vise hvor usikkert anslaget var. Legger vi de 30 prosentene til anslaget på 400 millioner, er vi oppe i 520 millioner. De resterende drøyt 200 millionene kan forklares på en ryddig og grei måte, sier Ueland.
Ifølge Ueland er tetningsoperasjonen blitt langt mer omfattende og kostnadskrevende enn antatt. Det er inkludert utgifter til et vann-infiltrasjonssystem, overvåkingssystem og erstatninger.