SAKSØKT: PM International saksøkte i november i fjor TV 2, etter at programmet Helsekontrollen omtalte selskapet som et «pyramideselskap». Foto: Emil Weatherhead Breistein / NTB scanpix
SAKSØKT: PM International saksøkte i november i fjor TV 2, etter at programmet Helsekontrollen omtalte selskapet som et «pyramideselskap». Foto: Emil Weatherhead Breistein / NTB scanpixVis mer

Kosttilskuddsselskap saksøker TV 2

PM International saksøker TV 2 for 50 millioner kroner fordi kanalen omtalte selskapet som «pyramideselskap». Selskapet tapte saken om å få slettet omtalen.

PM International saksøkte i november i fjor TV 2, etter at programmet Helsekontrollen omtalte selskapet som et «pyramideselskap». Tirsdag ble det klart at PM International tapte forføyningssaken i Oslo byfogdembete, skriver Nettavisen.

Selskapet må sammen med det norske aksjeselskapet Professional Marketing International betale sakskostnader på rundt 368.000 kroner til TV 2. Målet var å få en midlertidig forføyning om å fjerne eller slette reportasjen fra TV 2s nettsider.

- Vi er ikke noe overrasket over resultatet. Det er ikke noe rettsstridig innhold i artiklene, det er kritisk journalistikk. Dette er ikke en sak som burde avgjøres gjennom en midlertidig forføyning. Hvis PM International mener at TV 2 har gjort noe galt, får man gå til et alminnelig søksmål. Ut ifra hvordan retten har vurdert saken, regner jeg med at de tenker seg om før de gjør det, sier TV 2s advokat, Jon Wessel-Aas i Bing Hodneland til Dagens Næringsliv.

Etter kjennelsen i Oslo byfogdembete har PM International tirsdag gått ut med et gigantsøksmål av TV 2 på 50 millioner kroner.

- Det vil bli søkt erstatning på grunn av måten TV 2 har fremstilt produktene og virksomheten uriktig på, og det dokumenterbare tapet selskapet har lidd av omtalen. Dette estimeres ut 2018 til å være et nettotap på 50 millioner kroner, sier PM Internationals advokat Per Danielsen.

TV2s advokat sier imidlertid at varselet om et erstatningssøksmål på 50 millioner kroner ikke vil rokke ved TV 2s holdning.

- Den er at TV 2 ikke har publisert noe rettsstridig eller erstatningsbetinget i det hele tatt. Hvordan vi vil svare på dette, får vi komme tilbake til når det eventuelt kommer, men TV 2 kommer nok ikke til å gi etter for det kravet, sier Wessel-Aas.

(NTB)