FLYTRANSPORT: Ryanair-sjefen Michael O'Leary flyr høyt etter et sterkt 1. kvartal i regnskapsåret 2016. Foto: Dino Stanin/PIXSELL
FLYTRANSPORT: Ryanair-sjefen Michael O'Leary flyr høyt etter et sterkt 1. kvartal i regnskapsåret 2016. Foto: Dino Stanin/PIXSELLVis mer

Kraftig hopp for Ryanair

Ryanair kan vise til en resultatvekst på 25 prosent. Vil fly 103 millioner passasjerer i år.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Hegnar.no): I Ryanairs 1. kvartal 2016, som ble avsluttet 30. juni, hadde flyselskapet et resultat etter skatt på 245 millioner euro (2,2 milliarder kroner), opp 25 prosent fra 197 millioner euro i samme periode året før.

Kostnadene var 7 prosent lavere sammenlignet med samme periode i fjor og nettomarginen økte fra 13 prosent til 15 prosent.

Resultat pr. aksjen økte med 26 prosent, fra 14,22 euro til 17,9 euro.Ryanair fløy 28 millioner passasjerer i kvartalet (+16 prosent) og omsatte i perioden for 1,653 milliarder euro (14,89 milliarder kroner), opp 10 prosent fra 1,496 milliarder euro for et år siden.

Den gjennomsnittlige billettprisen falt med 4 prosent til 45 euro, tilsvarende 405 kroner.

- Vi er glade for å kunne legge frem tall som viser sterk vekt i trafikk og resultat i første kvartal, sier Ryanair-sjef Michael O'Leary i kvartalsrapporten.

Han forteller også at Ryanair startet opp på Facebook i juli.Ryanairs kampanje «Keep Greece Flying» ble også godt mottatt. Under den droppet selskapet enveisprisene til 4,99 euro (45 kroner). I tillegg senket de prisene til og fra Hellas med 30 prosent.

Vil fly 103 millioner passasjerer Veksten og utviklingen i 1. kvartal gjør at flyselskapet hever trafikkmålet for hele regnskapsåret 2016 fra 100 til 103 millioner passasjerer.Dette vil nås gjennom et høyt belegg på 90 prosent og anslagsvis 40 færre fly på bakken kommende vinter, heter det i rapporten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selskapet venter også en vekst i 1. halvår på 13 og 15 prosent i 2. halvår.

Selskapet anslår også at billettprisene i snitt vil være flate i 2. kvartal, mot tidligere anslått 0 til -2 prosent.

Venter prispress Når det gjelder prisene i 2. halvår peker selskapet på at konkurrentene trolig vil forsvare sine markedsandeler med nebb og klør. Ryanair er derfor litt mer forsiktig når det gjelder å guide prisene og anslår at de kan falle mot den høye enden av det tidligere anslaget på -4 til -8 prosent.

Selskapet er veldig kostnadsfokusert og forventer at kostnadene vil falle med ca 3 prosent på grunn av høyere og mer effektiv trafikk. Drivstoffkostnadene vil alene redusere kostnadene med 7 prosent, mens enhetskostnadene vil være stort sett flate, heter det i kvartalsrapporten.

Selskapet har også sikret 70 prosent av drivstoffet som forventes brukt i 2017 til en gjennomsnittlig pris rett under 66 dollar pr fat, noe som er ventet å spare selskapet for 250 millioner euro i 2017.

Dette, sammen med gunstige flykjøp, lave finansieringskostnader vil gjøre det mulig å operere med veldig lave, og gi et enda større kostnadsforsprang på alle de europeiske konkurrentene, mener selskapet.

Vil tjene mer enn 8,5 mrd kroner For hele 2016 tror selskapet at et godt 1. halvår vil tilsi at resultat etter skatt for hele året vil have i den høye enden av det tidligere anslaget på 940 til 970 millioner euro, tilsvarende 8,47 til 8,74 milliarder kroner til dagens valutakurs.

Selskapet har også en av de sterkeste balansene i bransjen, med eksempelvis 550 millioner euro i cash, tilsvarende nesten 5 milliarder kroner.

Nå selskapet avslutter sin tilbakekjøpsprogram av aksjer på 400 millioner euro i august, har aksjonærene fått tilbake tilsammen 3 milliarder euro i utbytter og tilbakekjøp siden 2008, fremgår det av rapporten.

Verdt 153 milliarder kroner Ryanair falt 1,2 prosent til 12,32 euro på børsen i Dublin fredag, før dagens kvartalsrapport. Det siste året er aksjen opp 87 prosent.

Basert på utvannet antall aksjer pr. 30. juni er børsverdien på selskapet da 152,7 milliarder kroner.

Til sammenligning hadde Norwegian fredag steget 77 prosent det siste året og hadde en børsverdi på 12,25 milliarder kroner.

Flere økonominyheter Oljeprosjekter for 1.640 mrd er stoppet
Krever at Statoil-utbyttet halveres
Stygt børsfall i Kina