I FRITT FALL: Norwegian-aksjen styrter over 20 prosent torsdag etter at IAG bekrefter at de ikke vil legge inn bud på Norwegian.
I FRITT FALL: Norwegian-aksjen styrter over 20 prosent torsdag etter at IAG bekrefter at de ikke vil legge inn bud på Norwegian.Vis mer

Krakk i Norwegian

Norwegian stuper over 20 prosent.

(Hegnar.no): IAG bekrefter i en børsmelding torsdag at selskapet ikke har planer om å legge inn bud på Norwegian Air Shuttle.

Norwegian-aksjen stuper i skrivende stund 22,71 prosent til 137,50 kroner.

IAG uttalte mandag at selskapet ikke vil delta i en budkrig om Norwegian, ifølge The Irish Independent.

IAG-sjef Willie Walsh bemerket under en middag for The Aviation Club UK at aksjekursen på Norwegian har falt og det har gått rykter om en potensiell budkrig på selskapet.

- Vi vil ikke delta i en budkrig på selskapet. Vi er heller ikke interessert i en tredje terminal på Dublin flyplass, sa han.

- Jeg liker Norwegian. Jeg liker varemerket. Jeg liker det Bjørn Kjos har gjort, sa Walsh videre.

I børsmeldingen går det frem at IAG nå skal selge sin andel på 3,9 prosent.

IAGs opprinnelige eierandel på 4,61 prosent i Norwegian, som ble meldt 12. april, har senere blitt utvannet til 3,93 prosent som resultat av aksjeutstedelser gjort av Norwegian gjennom første halvår 2018, opplyses det.

- Jeg ropte: «Selg, selg, selg!

Bjørn Kjos' bror, Tore Kjos, uttalte onsdag til DN at han håper de snart kommer i mål med salget:

- Jeg håper de snart kommer i mål med salget av Norwegian, og det bør skje veldig fort. Det har allerede tatt altfor lang tid, uttalte Tore Kjos til avisen.

Da nyheten i fjor kom om at IAG ønsket å kjøpe flyselskapet var han ikke i tvil om sin anbefaling.

- Jeg ropte: «Selg, selg, selg! Vi er begge pensjonister og kan ikke holde på med slikt lenger. Hadde vi vært 40 år gamle, så hadde det vært greit. Men nå gjelder det å komme seg ut», sier Tore Kjos.

Tøff vinter

I høst har aksjemarkedet fryktet at Norwegian kunne fly inn i en tøff vinter, men det var få som trodde at Norwegian skulle komme inn i kraftig turbulens allerede før jul.

I en av Norwegians obligasjoner har kreditorene krevd at låneavtalen inkluderer en betingelse om at flyselskapet til enhver tid har mer enn 1,5 milliarder kroner i egenkapital.

Jarle Sjo, som gjennom fondene DNB Norge IV og DNB Norge Selektiv er selskapets nest største aksjonær, uttalte i desember at Norwegian står ovenfor en krevende situasjon for å unngå å komme i brudd med lånebetingelsene.

- Jeg forstår at det spekuleres i hvordan balansen ser ut ved utgangen av fjerde kvartal og inn i første kvartal. Nå haster det med flysalget, sa Sjo til Finansavisen.

Sjo understreket at han har full tillit til styret, men at det må ta en vurdering av situasjonen. Selv om det jobbes hardt for å få solgt fly, mener Sjo at det kan være utfordrende for flyselskapet å gjennomføre salget raskt – gitt at det setter seg til bords med sine kjøpere samtidig som alle vet at Norwegian er under press.

- Forhandlinger med to parter er krevende, og spesielt når en av partene har dårlig tid og er så nær brudd på lånebetingelsene, sa forvalteren til avisen.

Saken oppdateres.