Krangler fortsatt om regningen

Green Management AS har fått ny frist til klokka 14.15 med å legge fram en detaljert plan for oppryddingen etter oljekatastrofen utenfor Haugesund.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Første gang publisert klokka 10.24.

Les brevet fra SFT her

Se SFTs bilder fra ulykkesstedet

- Nå forventer vi at de bruker tida fram til den nye fristen til å jobbe med konkrete forslag til tiltak. Det er juridiske uklarheter i denne saken, men jeg håper de settes til side i første omgang, sier Joakim Lystad, leder for Beredskapsavdelingen ved SFT til Dagbladet.no.

- Hvis svaret vi får klokka 14.15 ikke inneholder forslag til tiltak, vil vi vurdere å sette i gang opprydningsarbeid på reders regning, legger han til.

Mens det er Nomadic Shipping som eier kjøleskipet som gikk på grunn fredag, har Green Management AS ansvar for driften. Dermed er det de som stilles ansvarlig for oppryddingsarbeidet etter havariet. I natt mottok de et brev fra SFT. Der ble det krevd at selskapet skulle komme opp med en detaljert plan for tiltak som skal begrense utslippene fra havaristen innen klokka 12 i dag.

Da tidsfristen utløp var det uklart om kravet vil bli møtt. Ledelsen i Green Management AS og SFT satt i møter på hver sin kant i formiddag. Ifølge Nettavisen er det lite som tyder på at SFTs krav vil bli etterkommet.

– Myndighetene må betale for tømmingen av vraket, sier Nomadic Shippings administrerende direktør Erik Thulin til Nettavisen.

«Omfattende forurensning»

I brevet fra SFT vises det til at havariet fredag morgen har medført «omfattende oljeforurensning som har tilgriset områdene rundt havaristen og som truer livet i havet».

SFT skriver at den umiddelbare oljevernaksjonen etter ulykken hittil har kostet ca. 2 millioner kroner, og at SFT vil iverksette en omfattende aksjon og kreve kostnadene dekket hvis vraket lekker mer olje.

I tillegg påpeker tilsynet at skipets last av frossen fisk «på sikt vil kunne representere et avfallsproblem dersom den frigjøres fra skipet».

Kreves for framtidige utgifter

Tilsynet viser til forurensningsloven når det krever at Green Management iverksetter tiltak etter forliset, og at selskapet dekker alle utgifter med aksjonen. I tillegg vil selskapet bli krevd for utgifter til eventuelle framtidige oljevernaksjoner etter forliset.

Det vents at Green Management på sin side vil kreve disse utgiftene dekket av forsikringsselskapet Skuld assurance.

I helga hersket forvirringen om hvem som hadde ansvaret for å igangsette oppryddingsarbedidet etter forliset. I Aftenposten i dag refser havnedirektør Odd Einar Mæland i Karmsund rederiet Nomadic Shipping og selskapets forsikringsselskap for ikke å ha gjort nok for å fjerne oljen. Rederiet og forsikringsselskapet på sin side kaster ansvarsballen mellom seg.

400 tonn olje i vraket

Nå har SFT tatt myndighetsansvar for «Green Ålesund», siden det ligger så lavt i sjøen at det defineres som et vrak. Dermed trer forurensningsloven i kraft, og driftselskapet Green Management blir holdt ansvarlig for oppryddingen.

- Nå krever vi at Green Management AS kommer med en detaljert bekrivelse av tiltak for å begrense utslippene fra vraket innen klokka 12 i dag. Vi har også gitt beskjed om at selskapet skal dekke kostnadene, sier informasjonsdirektør Elisabeth Ørving i SFT til Dagbladet.no.

I første omgang kreves det at Green Management AS skal sørge for å rydde opp oljesølet som hittil har lekket ut fra vraket. Dette arbeidet er allerede igangsatt av det Interkommunale utvalget mot akutt forurensning (IUO). I tillegg vurderes sikkerheten ved en eventuell nødlossing av oljen som fortsatt befinner seg i vrakets oljetaker.

- En dykkerundersøkelse i går ettermiddag viste at det fortsatt er rundt 400 tonn olje i tankene. Hvis været blir dårlig og vraket sklir av hyllen det nå ligger på, vil det være veldig kritisk, sier Ørving.

Fartøy fra Kystvakten har i helga sikret området rundt vraket best mulig. Tunge lenser skal hindre oljesølet å spre seg.

I Karmsund håper man SFT og Sjøfartsdirektoratet vil bli enige om å iverksette nødlossing.

- Vi vil ha olja vekk. Nå er det bra vær, og vi har kontroll. Det vil vi ikke ha når været blir verre. Vi har ingen garanti for at vraket skal holde seg i ro på hylla det ligger på nå, sier nestleder Bjarne Berg i IUO til Dagbladet.no.

Han sier lokale krefter står klare til å bidra i oppryddingsarbeidet.

- Hvis vi får de nødvendige fullmakter, kan vi ta initiativ til å sette igang dette arbeidet. Vi har aktører i området som kan få dette gjort.

Ledelsen i Green Management AS satt i dag tidlig i møte, og var ikke tilgjengelig for kommentar.

<B>KANTRET:</B> «Green Ålesund» kantret utenfor Haugesund fredag morgen, og ligger nå på ei fjellhylle.
OLJESØL:</B> Oljen fra båten har allerede forurenset strandllinjen utenfor Haugesund. Nå frykter myndighetene at sterk vind vil føre til at oljesølet sprer seg.