SJOKKERT: «Gjennom hele mitt liv hadde jeg aldri vært mer sjokkert over levevilkårene enn dette», skriver en litauisk jente som jobbet på Best Western Kampen Hotell i to år. Den litauiske kvinnen ønsker å være anonym. Foto: Nina Hansen/Dagbladet
SJOKKERT: «Gjennom hele mitt liv hadde jeg aldri vært mer sjokkert over levevilkårene enn dette», skriver en litauisk jente som jobbet på Best Western Kampen Hotell i to år. Den litauiske kvinnen ønsker å være anonym. Foto: Nina Hansen/DagbladetVis mer

Krangler om hotell-renholdere for tredje gang

Arbeidstilsynet har i tre år forsøkt å få renholderne ved Best Western-hotellet til å bli regnet som ansatte. Nå gransker tilsynet på nytt hotell-renholderne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det har vært en runddans mellom stadig nye litauiske selskaper, Best Western-hotellet Kampen Hotell og Arbeidstilsynet.

Allerede i 2011 avdekket Arbeidstilsynet at litauerne jobbet opptil sju søndager på rad, fikk ikke overtidsbetalt og lønn helt ned til 41 kroner i timen. Litauerne vasket på Best Western Kampen Hotell, og var organisert som selvstendig næringsdrivende.

Arbeidstilsynet mente at renholderne måtte regnes som ansatte i et litauiske selskapet. I tillegg ga de Kampen Hotell en rekke pålegg som gjaldt deres egne ansatte.

Anonyme tips Året etter var det et nytt litauisk selskap som hadde ansvaret for renholdet hos hotellet. Og på nytt mottok Arbeidstilsynet anonyme tips angående forholdene blant renholderne som vasket rommene. På nytt konkluderte Arbeidstilsynet med at renholderne skulle regnes som ansatte.

Det litauiske selskapet klagde saken til Arbeidsdirektoratet, som 18. juni 2013 konkluderte med at de litauiske ansatte «må betraktes som arbeidstakere og at de aktuelle bestemmelser i arbeidsmiljøloven med forskrifter, samt forskrift om allmenngjøring av tariffavtaler for renholdsbedrifter, dermed kommer til anvendelse».

- Ikke en part Nå har hotellet avtale med et tredje litauisk selskap, og nå bekrefter Arbeidstilsynet at de på nytt har åpnet tilsynssak mot selskapet som vasker hotellet.

- Vi er ikke en part i denne saken. Dette er ikke en krangel. Vi mener vi ikke medvirker til noen form for «sosial dumping» og vi mener at avtaleverket er innenfor loven. Skulle Arbeidstilsynet mene noe annet, vil vi vurdere å innbringe saken for domstolene, sier innkjøpssjef ved Kampen hotell, Gupreet Singh, til Dagbladet, som mener det ikke er riktig at hotellet fikk pålegg i 2011.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hotellet har ingen krangel med tilsynet og har heller aldri hatt det, sier Singh.

- Titanic «Gjennom hele mitt liv hadde jeg aldri vært mer sjokkert over levevilkårene enn dette», skriver en litauisk jente som jobbet på Best Western Kampen Hotell i to år. Hun sluttet i jobben på hotellet høsten 2013.

I en dagbok forteller kvinnen om uverdige boforhold, lange arbeidsdager og luselønn. Den litauiske kvinnen ønsker å være anonym.
Kvinnen bodde i et kjellerlokale som ligger i nabobygget til Kampen Hotell. En rekke litauere forteller til Dagbladet at de kaller lokalene for «Titanic», siden de med jevne mellomrom ble oversvømt. Ifølge kvinnen måtte hun betale 1500 kroner i måneden for å dele et soverom med to andre kvinner.

Singh skriver i et brev at boforholdene hvor litauerne bor er enkle, «men svært billige». Han bekrefter også at det har vært oversvømmelser i lokalene, men «at det er lenge siden sist». Han skylder på det kommunale ledningsnettet, og at dette gjelder større deler av byen.

- Synker i fest og alkohol To uker senere skriver Singh i smser at det ikke bor noen i «Titanic». Det skriver også noen litauiske renholdere til Dagbladet, som ikke ønsker å vise Dagbladet lokalene.

«Navnet Titanic er på grunn av at lokalene synker i fest og alkohol, ikke på grunn av det kommer vann med jevne mellomrom», skriver Singh til Dagbladet. Han mener videre at hotellet ikke har noe med lokalene å gjøre, og peker på at lokalene ikke blir leid ut av hotellet.

«Det er ikke grunnlag for å blande hotellet inn i denne saken. De vil bli fulgt opp hvis det bringes feil faktainformasjon til leserne», skriver Singh.

Den anonyme renholderne fastholder at hun bodde i lokalene.

«Alle kalte kjelleren for Titanic. Vannet var svart, og alle jentene var redde for å vasse inn for å ikke få et støt. Alles eiendeler var ødelagt og min pc var ødelagt», skriver hun.

Ikke konkludert 22. november 2013 gjennomførte Arbeidstilsynet et nytt tilsyn ved hotellet. I etterkant har innkjøpssjef ved hotellet, Gupreet Singh, klaget inn Arbeidstilsynet fordi han mener «inspektøren og saksbehandleren som gjennomførte tilsynet ikke utviste den nøytraliteten» man forventer.

I klagen skriver Singh at det sentrale spørsmålet er «hvorvidt rengjøringspersonalet er å betrakte som selvstendig næringsdrivende (hvilket de selv og vi mener)».

OVERSVØMMELSER: Kvinnen sier hun bodde i et kjellerlokale som ligger i nabobygget til Kampen Hotell. En rekke litauere forteller til Dagbladet at de kaller lokalene for «Titanic», siden lokalene med jevne mellomrom ble oversvømt. Foto: Privat
OVERSVØMMELSER: Kvinnen sier hun bodde i et kjellerlokale som ligger i nabobygget til Kampen Hotell. En rekke litauere forteller til Dagbladet at de kaller lokalene for «Titanic», siden lokalene med jevne mellomrom ble oversvømt. Foto: Privat Vis mer

Singh mener måten de har organisert renholdet ved hotellet ikke er rettsstridig. Arbeidstilsynet har ennå ikke konkludert etter det siste tilsynet.

- Selvstendige næringdrivende «Kortversjonen er at hotellet har kontrakt med UAB Danitas i Litauen hvorved Danitas står for rengjøringen mot prosenter av hotellets omsetning. Prosentsatsen varierer mellom ni og fem prosent alt etter hvilken del av hotellkomplekset det gjelder», skriver Singh til Dagbladet, som opplyser at honoraret ikke er timebasert.

Selskapet Danitas har en avtale med foretaket Nordisas i Litauen, som er en sammenslutning av selvstendige næringsdrivende i Litauen.

- Vi er fornøyde For to uker siden fikk Dagbladet møte fire av renholderne som jobber på Kampen Hotel. De opplyste at de var fornøyd med arbeidsforholdene. De sier at de jobber alt fra to til ti timer. De sier også at det varier hvor mange renholderne som jobber ved hotellet. Kvinnene sa også at de var fornøyd med dagens ordning og at overskuddet blir fordelt etter avtaler dem imellom.

Dagbladet har mottatt et rekke brev fra renholdere som jobber for det litauiske selskapet. De argumenterer videre med at de tjener bedre med dagens ordning, enn hva de ville gjort som faste ansatte. I tillegg mener de forholdene i «Titanic», er et «privat anliggende».

Etter at Dagbladet publiserte saken sendte Gurpreet Singh Dagbladet enda en ny e-post, hvor han ønsket å påpeke det han mener er feil i artikkelen. I e-posten argumenterer han med det ikke er noen gransking av hotellet. Men av det litauiske selskapet. Han mener overskriften gir inntrykk av at Arbeidstilsynet har pålagt hotellet å ansette renholderen. Singh gjentar også at han mener at hotellet ikke har mottatt noen pålegg, og at renholderne skal ha bevis på at det kvinnen forteller ikke er sant.

«Lesere får feil inntrykk at det er hotellet som har funnet stadig nye litauiske selskaper for å omgå Arbeidstilsynet vedtak», skriver Singh, som videre mener han bare kommentere «generelle boforhold for nye borgere» - ikke «Titanic». Han mener videre at renholderne tjener godt på dagens ordning.

- IKKE EN KRANGEL: «Dette er ikke en krangel. Vi mener vi ikke medvirker til noen form for «sosial dumping» og vi mener at avtaleverket er innenfor loven. Skulle Arbeidstilsynet mene noe annet, vil vi vurdere å innbringe saken for domstolene», skriver innkjøpssjef ved Kampen Hotell, Gupreet Singh. Foto: Jacques Hvistendahl/Dagbladet
- IKKE EN KRANGEL: «Dette er ikke en krangel. Vi mener vi ikke medvirker til noen form for «sosial dumping» og vi mener at avtaleverket er innenfor loven. Skulle Arbeidstilsynet mene noe annet, vil vi vurdere å innbringe saken for domstolene», skriver innkjøpssjef ved Kampen Hotell, Gupreet Singh. Foto: Jacques Hvistendahl/Dagbladet Vis mer