Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Krangler om kopper

Arne Hjeltnes og «Gutta på tur» var ikke fornøyd med salg og fortjeneste på sine egne turkopper. Men da de ville lage billige kopier i Østen for å øke fortjenesten, ble det bråk i Hallingdal.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Arne Hjeltnes, Bjørn Dæhlie, Vegard Ulvang, Arne Brimi og TV2 ville tjene mer penger på salg av «Gutta på tur»-gjenstander. Planen var å starte produksjon i Østen. Ved å produsere kopper og skjerf i Østen skulle produksjonskostnadene kuttes og fortjenesten økes.

Det blir det ingenting av.

Etter at den norske produsenten Brusletto & co på Geilo nærmest slo i bordet med spisse kniver og skarpe advokater, måtte TV2 og turgutta, som eier like deler av selskapet Turgutta Produksjon legge seg langflate.

Mange kokker

I 1998 fikk Brusletto & co eneretten på produksjon av kniver, trekopper og halstørklær med ring og «Gutta på tur»-logo. Det første året omsatte Brusletto «Gutta på tur»-produkter for 6- 7 millioner kroner.

- Det utgjorde en vesentlig del av omsetningen vår i 1998, sier Ivar Haugen, som leder en bedrift med 24 ansatte.

Seinere gikk imidlertid ikke salget så bra som TV2 hadde håpet. De mente overskuddet var for lavt. TV2 kastet øynene på utenlandske produsenter.

- Det likte vi dårlig. Da vi oppdaget at de ville produsere kopper og tørkleringer i utlandet, måtte vi reagere, sier Brusletto-direktør Ivar Haugen.

Saken ble først omtalt i lokalavisa Hallingdølen.

Ukjent kontrakt

- Vi var ikke klar over at TV2 hadde inngått avtale med Brusletto, men da det ble henvist til en slik kontrakt, la vi oss langflate, sier Arne Hjeltnes.

Han forteller at avtalen i utgangspunktet var svært gunstig for Geilo-firmaet.

- TV2 og «Gutta på tur» fikk bare fem prosents royalty, og det er svært lavt i forhold til annen lisensiering, vedgår Hjeltnes.

De som forhandlet kontraktene med Brusletto visste trolig ikke at royaltysatsene pleier å ligge på det tredobbelte.

- Derfor undersøkte vi muligheten for sjøl å tjene penger på våre gode navn og kjente ansikter. Men vi har ikke satt noe i produksjon, og vi holder oss til avtalene som er inngått. Til tross for at vi står fritt til å si opp avtalen med Brusletto, har vi valgt å ikke gjøre det, forteller Hjeltnes.

Han ble en smule overrasket da han så at lokalavisa Hallingdølen hadde blåst opp saken til en konflikt.

- Vi har vårt på det tørre og føler at vi har en god dialog med Brusletto. Sist jeg snakket med Ivar Haugen på Brusletto, sa han at de følte de hadde en god dialog med oss også, sier Hjeltnes.

Skuffet

Ivar Haugen er på sin side skuffet over at de kjente forretningspartnerne hans prøvde å få varene til en lavere pris.

- Jeg oppdaget det på ei jernvaremesse. De hadde brukt våre produkter i nye gaveesker. Det kunne endt med at de hadde kopiert vår design. Slik gikk det imidlertid ikke. Jeg er litt skuffet over at så profesjonelle folk som Dæhlie, Ulvang og Hjeltnes, som også har egne kolleksjoner, ikke opptrer mer profesjonelt.

Men i ettertid er denne saken løst veldig bra, slutter Ivar Haugen.

KLAR TIL TUR: Her er noe av turutstyret som "gutta" hadde problemer med å få solgt.
Hele Norges coronakart