Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Krasjet med hval

I de fire meter høye bølgene midt i Atlanterhavet kolliderte den norske båten med en stor hval.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mannskapet på den norske katamaranen «Siste skrik» fikk litt av et sjokk da de kolliderte med en hval midt ute i Atlanterhavet.

Heldigvis ble ingen av de fire om bord skadd i sammenstøtet som skjedde lørdag. Båten mistet imidlertid ett av sine to ror. Senere kilte det andre roret seg fast, slik at båten bare kunne seile i vindens retning.

- De har tatt ned storseilbommen og lagt den ut som et slags hjelperor. Siden de ikke kan ha oppe storseilet, har de satt opp to småseil foran, sier Laila Bjørndal, som er gift med kapteinen om bord i «Siste skrik», Geir Almquist. - Det var 3-4 meter høye bølger da kollisjonen skjedde, og jeg tror det var ganske kaotisk om bord, sier hun til NTB.

Hvalen traff det ene skroget på den 7,5 meter brede båten, og rev altså med seg det ene roret. Til alt hell slo den ikke hull på båtens skrog. Dermed kunne den 40 fot lange katamaranen fortsette seilasen fra den portugisiske øygruppen Azorene til Falmouth i Sør-England uten assistanse.

Så ingen hval

Mannskapet om bord hadde ingen hval i sikte før kollisjonen. De fikk ikke det vanlige signalet om at en hval er i nærheten: Vannspruten som viser seg når hvalen er oppe for å puste.

- Først etter sammenstøtet fikk de øye på hvalens halefinne, forteller Laila Bjørndal. Hun har selv vært med og seilt mye i disse farvannene og mener det kan ha vært en spermasetthval båten traff.

- Det er mye spermasetthval i dette havområdet et stykke utenfor Biscayabukta, sier Bjørndal, som er i daglig kontakt med mannskapet via e-post.

- Den første natta var det ganske hektisk, så da satt jeg opp for å følge med på meldingene som kom inn. Det var nokså høye bølger og sterk vind, og båten kunne jo ikke styres, sier Bjørndal.

Fint vær

Nå er det bedre vær i området med omkring halvannen meter høye bølger, og seilasen går etter forholdene greit. Både Hovedredningssentralen Sør-Norge (HRS) og en redningssentral i Sør-England har båten under oppsikt og er rede til å bistå dersom det skulle oppstå vanskeligheter.

- Vi regner med at båten vil nå Falmouth om cirka fem dager. Kapteinen oppdaterer sin posisjon hele tiden og er nå omkring 480 nautiske mil fra bestemmelsesstedet, sier vakthavende redningsleder Eirik Walle ved HRS til NTB fredag kveld.

Ifølge Laila Bjørndal kan det bli aktuelt å taue båten det siste stykket, slik at den kommer seg trygt i havn.

- En stund hadde båten kurs mot Island, men ved hjelp av storseilbommen greide mannskapet å styre seg inn mot Sør-England. Nå blåser vinden i riktig retning, og de gjør rundt 100 nautiske mil i døgnet, sier hun.

(NTB)

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media