NESTEN KATASTROFE: Helikopteret ble slått ut av vinden og meide nesten inn i en vaktbod og traff nesten brannvakta med rotorhalen på plattformen Snorre B i juni 2006. Foto: Havarikommisjonen
NESTEN KATASTROFE: Helikopteret ble slått ut av vinden og meide nesten inn i en vaktbod og traff nesten brannvakta med rotorhalen på plattformen Snorre B i juni 2006. Foto: HavarikommisjonenVis mer

Krasjet nesten inn i brannvakt og vaktbod

De to helikopterpilotene skjønte ikke hvor nær katastrofen de var.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): En Eurpcopter-maskin med to piloter og 19 passasjerer skulle den 10. juni 2006 lette fra Snorre B-plattformen i Nordsjøen, da det nesten havarerte, slår en fersk rapport fra Statens Havarikommisjon for transport fast.

Les hele rapporten her.

Helikopteret hadde ankommet plattformen tidligere på dagen, men da det skulle frakte passasjerene tilbake til Sola hadde vinden endret seg. Ifølge rapporten lettet de mot vindretningen, men helikopteret ble ført mot siden og bakover.

Med bare «en halv og en meters» klaring til plattformen snudde maskinen på plattformen og lettet.

Havarikommisjonen skriver at helikopteret kom utenfor den gule sirkelen de skal holde seg innenfor og var i ferd med å krasje inn i en brannvakt og en vaktbod.

Brannvakta måtte dukke for ikke å bli truffet av halerotoren og landingssjefen i boden trodde havariet ble et faktum og rømte i dekning til plattformresepsjonen.

Ifølge Havarikommisjonen var ikke pilotene, som beskrives som svært erfarne, klar over hvor nærme de var en katastrofe, før de ble kontaktet to dager senere om hendelsen.

Havarikommisjonen konkluderer i rapporten:

«Havarikommisjonen vurderer denne hendelsen som meget alvorlig og at det bare var tilfeldigheter som forhindret en ulykke.»

Slike hendelser skal aldri ha skjedd i Norge, men kommisjonen skriver:

«SHT er kjent med at slike ulykker dessverre har inntruffet flere ganger i andre land, og som regel med fatalt utfall.»

De har ikke kommet til bunns til hvorfor flygerne ikke var bevisst på å bevare sine sikkerhetsmarginer.