SNIPP, SNAPP, SNUTE: JAS-Gripen er dyrere og dårligere enn amerikanske JSF. Under regjeringens pressekonferanse kunne en nesten få inntrykk av at det svenske kampflyet ikke kunne fly. Foto: Forsvarsmakten
SNIPP, SNAPP, SNUTE: JAS-Gripen er dyrere og dårligere enn amerikanske JSF. Under regjeringens pressekonferanse kunne en nesten få inntrykk av at det svenske kampflyet ikke kunne fly. Foto: ForsvarsmaktenVis mer

Krasjlanding for Gripen

- Jag är besviken och förvånad, sier Saabs mektige direktør til Dagbladet.no

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

  (Dagbladet.no): Det ble full krasjlanding for den svenske jagerflydrømmen da nyheten om regjeringens flyvalg slo ned som en bombe i ettermiddag.

- Jag är besviken och förvånad, er den første offisielle reaksjonen fra svensk side. Saabs mektige direktør Åke Svensson har nok å stri med om dagen. Bilindustrien er i fritt fall. Nyheten fra Norge knuser trolig alle håp om en ny generasjon Gripen - og med det fremtiden for svensk jagerflyproduksjon.

Nådeløs dom
- Jeg er skuffet og overrasket over den norske regjeringens avgjørelse, ettersom Gripen oppfyller de operasjonsmessige kravene til en fast og kjent pris. Vi har anstrengt oss for å skape et bredt og sterkt industrisamarbeid, sier Saabs administrerende direktør Åke Svensson til Dagbladet.no.


I ettermiddag har hissige tekstmeldinger og rødglødende telefoner fulgt toppledelsen i Gripen. Ingen hadde noen anelse om at den norske regjeringen skulle slippe nyheten i dag. Og beskjeden er ikke bare skuffende, men rett og slett nådeløs;


• Amerikanske F-35 JSF knuser JAS-Gripen på alle punkter den norske regjeringen har vektlagt.

• JAS-Gripen var faktisk så dårlig at det ikke passerte regjeringens minstekrav på fire av fem hovedegenskaper.

Slaktet for åpent kamera

- Joint Strike Fighter er et vesentlig bedre fly enn Gripen, og det eneste som tilfredstiller våre krav, sa Stoltenberg for åpent kamera til et internasjonalt pressekorps i regjeringskvartalet.

Forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen fulgte opp:

- JSF oppfyller alle kravene i de fire trusselbildene, mens Gripen NG oppfyller kun kravene i det internasjonale trusselbildet. JSF vurderes til å være bedre enn Gripen NG innenfor alle kampflyets hovedoppgaver - informasjonsinnhenting og overvåking, samt bekjempe mål i luften, på bakken og havoverflaten, sa Strøm-Erichsen.

Med andre ord duger ikke det svenske kamplyet til annet enn å støtte luftoperasjoner i Afghanistan, skulle Norge ha valgt Gripen. Og det er pinlig for en kandidat som mellom linjene har markedsført seg som et nordisk verdivalg fritt for amerikanskledete operasjoner i utlandet.

- Vi er jo overrasket. Tidligere har vi fått melding om at flyet oppfyller kravet og er godt nok. Vi håper å få mer informasjon fra testene og vurderingene Norge har gjort, slik at vi kan ta dette med i videreutviklingen av Gripen, sier Åke Svensson til Dagbladet.no.

Usikker fremtid

- Gripen er et internasjonalt veldig konkurransedyktig kampfly og vi vender oss nå mot de mange andre markedene der forhandlinger pågår og Gripen er et alternativ, sier  Svensson.

Men i løpet av kvelden har nok ordene mistet mye verdi. Gripen har ikke vært noen stor salgsuksess for svenskene, og et norsk-svensk samarbeid kan ha vært avgjørende for å forsvare en ny versjon av kampflyet. 

Utenom Sverige, har Sør-Afrika, Tjekkia, Ungarn og Thailand Gripen i sine flyvåpen. Svenskene konkurrerer om å tilby fly til India, Brasil, Romania, Kroatia Tjekkia, Sveits, Nederland og Danmark.


Raste på børsen

Men det er mange som tilbyr kampfly om dagen. Etter Norges valg øker JSF sitt favorittstempel i Danmark og Nederland. Begge land er i likhet med Norge partnere i prosjektet.


- Det er vanskelig for meg å si om dette påvirker Danmark og Nederland. Begge land har egne spesifike krav de jobber etter. Men på en annen side er ikke JSF inne i land som India og Brasil, sier Åke Svensson til Dagbladet.no.

- Dette er ikke slutten på Gripen. Vi ønsket at Sverige og Norge sammen skulle gi det en nordisk fremtid, men den svenske regjeringen har fastslått at Gripen vil spille en viktig rolle i vårt forsvar de neste 30 årene, sier han.


Bare minutter etter at nyheten om norges valg ble kjent i ettermiddag sank Saab-aksjene med 11 prosent. 


Opp som en løve

Stemningen var en helt annen i 2005, da  svenskene kom inn fra sidelinjen med brask og bram for å selge drømmen om et norsk-svensk eventyr.

Tidspunktet var perfekt. USA, president Bush og krigen i Irak gjorde JSF til et politisk udyr mer enn et kampfly. Og hovedkonkurrenten Eurofighter var i åpen krangel med forsvarsdepartementet over det de mente var utidig flørt med USA. Den tredje kandidaten, franske Dassault Rafale, hadde ingen hørt noe fra. De gadd rett og slett ikke si ifra at de hadde trukket seg.


Svenskene solgte brorskap, nordisk samarbeid og en ny svensk-norsk forsvarsindustri som skulle sope inn milliarder for begge land i fremtiden. Ja - og svært billige jagerfy på kjøpet, bygget for nordiske forhold fri for hemmeligheter og storpolitikk. 


Da Eurofighter til slutt trakk seg fra konkurransen i høylytt protest, seilet svenskene opp som en stadig sterkere hovedkonkurrent til JSF.


Ned som en skinnfell

Svenskene fikk gehør blant store deler av venstresiden på Stortinget, og ved hjelp av industrilegenden Wallenberg og resten av konsortiumet bak JAS-Gripen økte interessen i den norske forsvarsindustrien.


I motsetning til USA, som krever full konkurranse blant industriaktørene for å få kontrakter knyttet til JSF, ville kjøp av Gripen åpne for en tradisjonell gjenkjøpsavtale som ville garantere milliarder til norsk industri. 


Svenskene vant til slutt industriens fulle støtte.


SV-legenden Stein Ørnhøis flørt med svenskene var mer pinlig en skadelig for Gripen-lobbyen. 


Mer alvorlig ble det da utskjelte amerikanere sjokkerte alle med å levere en prislapp som var lavere enn svenskenes tilbudsfly. Da Lockheed Martin-direktør Tom Burbage lakk prisen til Dagbladet.no ble det helt taust hos svenskene.


For dyrt og dårlig

Og i dag fikk alle svaret på hvorfor: Svenske JAS-Gripen blir over seks milliarder kroner dyrere enn det amerikanske flyet - stikk i strid med hele markedsføringsstrategien svenskene hadde lagt opp til.


Langtidskostnadene ga et grimmere bilde. Ifølge forsvarsdepartementets utregninger vil svenske fly koste Norge 20-30 milliarder kroner mer i løpet av 30 år enn amerikanske JSF.

Og når forsvarets egne eksperter konkluderer med at JSF er et overlegent bedre fly, ble valget enkelt. Til tross for at svenskene langt på vei lykkes med å selge drømmen om et norsk-svensk luftslott.


- Gripen har hatt et PR-opplegg som egentlig er utrolig. De har hatt kontakter i alle fylker, sier SV-leder Kristin Halvorsen til Dagbladet.no


Partiet har huset svært mange tilhengere av Gripen, men i kveld måtte partiledelsen slukøret innrømme at det hele var en drøm. Prislappen ble for dyr. Amerikanerne selger et bedre fly.



GYLDNE TIDER: Drømmen om et svensk-norsk kampflyprosjekt brast i dag, etter flere år med intens nordisk lobbyisme. Saab-direktør Åke Svensson er skuffet og overrasket. Her under hyggeligere omstendigheter som jagerflykremmer sammen med Norges og Sveriges forsvarsministre, Anne-Grete Ström-Erichsen og Sten Tolgfors. Foto: Scanpix
GYLDNE TIDER: Drømmen om et svensk-norsk kampflyprosjekt brast i dag, etter flere år med intens nordisk lobbyisme. Saab-direktør Åke Svensson er skuffet og overrasket. Her under hyggeligere omstendigheter som jagerflykremmer sammen med Norges og Sveriges forsvarsministre, Anne-Grete Ström-Erichsen og Sten Tolgfors. Foto: Scanpix Vis mer