Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Krasjpiloten

Willy Haugen er piloten med griseflaks. Åtte ganger har han nødlandet - men han flyr fortsatt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

På tross av de åtte nødlandingene er han like hel og fortsetter å fly mikrofly - også som instruktør. Han er en erfaren mikroflypilot med over 2000 flytimer. Han har også mer erfaring enn de fleste med med nødlandinger. Den første skjedde i 1985.

Nødlandet i skogen

- Den første nødlandingen skjedde i et mikrofly jeg hadde bygd sjøl. Girkassa røyk, og jeg måtte nødlande i et plantefelt i skogen. Mikrofly har kanskje litt dårligere motorer enn andre fly, derfor flyr jeg alltid slik at jeg har et sted å lande, sier Haugen.

Han innrømmer at han til tider har vært svineheldig som har sluppet fra det med livet i behold.

Han har også hatt to nødlandinger på flyplassen på Elverum, og to på flyplassen på Hamar, og noen på den 250 meter lange flystripa han har laget hjemme på Løten Nordbygd i Hedmark.

På Nordbygda Airport må Haugen slå gresset hver fjortende dag, ellers kan propellene på mikroflyet slå ned i gresset, og det er ikke bra.

Til Hamar Arbeiderblad forteller han om et par av krasjene:

- For noen år siden fikk jeg motorstopp i om lag 1500 fots høyde over Elverum. Jeg skvatt litt, men fikk raskt fatningen tilbake og styrte med stikka ned i en lauv-skog så kvister føyk om ørene mine. Litt skader på flyet ble det, men selv kom jeg uskadd fra det.

Krasjet bak uthus

- For et par års tid siden tok jeg og en kamerat av fra plassen her og fikk motorstopp rett etter at vi hadde lettet. Vi falt ned bak et uthus like ved garden her. Jeg slo meg noe «bort i granskogen», og fikk en strekk i ryggen så jeg ble sengeliggende noen dager. Flyet ble nesten slått i filler, men jeg reparerte det seinere, sier Haugen.

- Bil er farligere

Han har overhodet ikke tenkt å slutte å fly.

- Det er når man driver villmannsflyging og skal vise seg fram, at det blir farlig. Det farligste med en flytur er bilturen mellom hjemmet og flyplassen. Kona er ikke bekymret for meg, sier Haugen til Dagbladet.

NORDBYGDA AIRPORT: Willy Haugen (58) fra Løten Nordbygd har sin egen flyplass. Mikroflyet på bildet tilhører ikke Haugen.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media