Krass kritikk av Mattilsynet

Veritas mener håndteringen av E.coli-krisen ikke var bra nok.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mattilsynet var ikke godt nok forberedt på E.coli-krisen og håndteringen av den var heller ikke god nok, kommer det fram i en rapport Det Norske Veritas har gjort for etaten.

Organiseringen og gjennomføringen av krisehåndteringen var ikke tilfredsstillende, formell håndtering manglet og kommunikasjon med eksterne aktører fungerte ikke, heter det i rapporten, som Mattilsynet offentliggjorde i dag.

- Dette er en beskrivelse som vi langt på vei kjenner oss igjen i. E.coli O103- saken var en enorm utfordring for oss, og vi merket selv at vi ikke var tilstrekkelig forberedt. Vi føler at vi klarte å forbedre og endre oss i løpet av saken, men det er ingen tvil om at vi har et tydelig forbedringspotensial, sier administrerende direktør Joakim Lystad i Mattilsynet på tilsynets hjemmesider.

Veritas mener også at det gikk for lang tid før Mattilsynet systematisk vurderte andre spor enn kjøttdeig.

- Det er et forbedringspunkt som vi tar svært alvorlig, og som vi vil samarbeide tett med de andre aktørene om, sier Lystad.

Tilsynet har bestilt rapporten for å kunne lære av sine feil. Men rapporten tar ikke bare for seg feilene som ble gjort. Mattilsynet får blant annet skryt for stor åpenhet og engasjement i organisasjonen. (NTB)

INNRØMMER MANGLER: Administrerende direktør Joakim Lystad innrømmer at Mattilsynet ikke var godt nok forberedt.