Kredittkortopplysningene til 96 000 norske hotellkunder på avveie

Stjålet av hackere i internasjonalt datainnbrudd.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Kredittkortopplysningene til i underkant av 100 000 nordmenn, som har handlet på Coops hotellbestillingstjeneste, har kommet på avveie i forbindelse med et internasjonalt datainnbrudd.

- Dette gjelder 96 000 norske kunder. Vi har jobbet med dette i hele dag, og holder fortsatt på å varsle kundene, sier konstituert informasjonsdirektør Kristin Paus i Coop Norge til Dagbladet.

Det er det irske selskapet Loyaltybuild som er blitt utsatt for hackere. De har ansvaret for sikkerheten rundt betalingstransaksjoner for selskaper i hele Europa, skriver den svenske avisa Expressen.

Hotellkupp-brukere I går informerte det irske selskapet om at kredittkortopplysninger til kortkunder fra hele Europa var blitt stjålet av hackere.

Loyaltybuild driver blant annet Coop HotellKupp i Norge, og det er bare brukere av denne tjenesten som er blitt rammet. Coop beklager overfor de kundene dette gjelder.

- All informasjonen om disse kredittkortnumrene som hackerne har fått tak i, er blitt oversendt til bankene via Visa og Mastercard. De har iverksatt sine rutiner for å håndtere slike situasjoner, sier Paus.

I tillegg til kredittkortopplysninger, har kontaktinformasjon kommet på avveie. Datatilsynet er informert og Coops Hotellkupp-tjeneste er stengt.

- Sjekk ekstra nøye Paus opplyser at de ikke har noen indikasjoner på at noen av deres kunder har fått kortene sine tappet som følge av datainnbruddet.

- Forhåpentligvis blir ingen skadelidende av dette. Og dersom en kunde skulle oppleve uberettiget belastning, ville det uansett være slik at vedkommende vil få tilbake pengene, understreker hun.

- Så det er snakk om et stort antall, men forhåpentligvis vil det ikke få noe stort utslag, sier Paus.

Hun råder likevel kundene til å være ekstra oppmerksomme.

- Selv om bankene har gode systemer for å overvåke slike situasjoner, vil vi uansett råde kundene våre til å gå ekstra nøye gjennom kredittkortregningene sine for å se om de er belastet beløp de ikke kjenner til. Det skal man jo egentlig alltid gjøre.

Interpol kan kobles inn Loyaltybuild har varslet det irske datatilsynet og har anmeldt hendelsen til irsk politi. Selskapet beskriver angrepet som «sofistikert».

- Vi jobber døgnet rundt sammen med våre sikkerhetseksperter for å komme til bunns i dette og bedre sikkerheten for kundene våre, sier selskapet, ifølge Sky News.

De skriver at også Interpol kan bli koblet inn i saken.

BEKLAGER: Konstituert informasjonsdirektør Kristin Paus i Coop Norge beklager overfor kundene som er blitt rammet, men sier at de ikke har noen indikasjoner på at noen har fått kredittkortene sine tappet som følge av datainnbruddet. Foto: Coop
BEKLAGER: Konstituert informasjonsdirektør Kristin Paus i Coop Norge beklager overfor kundene som er blitt rammet, men sier at de ikke har noen indikasjoner på at noen har fått kredittkortene sine tappet som følge av datainnbruddet. Foto: Coop Vis mer