Krev russekvote!

«Faren er at hele tradisjonen undergraves hvis alle og enhver får delta».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

RUSSEFEIRINGEN

er ikke lenger forbeholdt elitens barn. Nå er den et massefenomen, en gjennomkommersialisert kollektiv fyllefest over tre uker. Mens russetida før var en institusjonalisert ramme for utvalgte til et tidsavgrenset brudd på normer og tabuer, er den nå en legitim innføring for alle i en festekultur og et normsett vi finner i alle lag og alle generasjoner. Før eksponerte russen sin klasse og rang ved å vise fram sitt kandidatur til høyere utdanning og posisjon. Dessuten hadde mang en russ gleden av å la folk få se at selv veloppdragne borgerbarn kunne være løsslupne og forskrekke sine foreldre. Nå er russetida noe de aller fleste tar del i. Den er like vanlig som konfirmasjonen, men leder bare til fristelser, ikke til hyklerier. Før var det dessuten lettere å forskrekke og forarge fordi samfunnsmoralen var strengere. Nå gjør jo alle alt på tv. Skal årets russ bryte grenser, må de ta hardt i. Derfor leser vi om russejenter som vil delta i pornofilm for å finansiere russebussen. Derfor leser vi om påstander om at Oslo-russen får knute på russelua for å ha voldtatt en Drammens-russ. Derfor leser vi om voldsutøvelse mot funksjonshemmede.

OPPRINNELIG

var russefeiringen en akademisk skikk. «Den nye studenten - depositurus - ble utkledd og fikk horn festet i pannen. Eldre studenter holdt løyer med ham, hornene ble rykket av ham, og seremonien endte med at dekanus opptok ham ved universitetet idet han helte vin på hodet hans og salt på tungen hans.» (Kilde Store norske leksikon.) I 1905 ble examen artium flyttet fra Universitetet i Oslo til gymnasene. Russefeiringen ble en viktig del av nasjonsbyggingen. Vi stemmer jo enda i med nasjonalsvisken «Norge i rødt hvitt og blått», hvor vi møter «to nyutsprungne russ / to ganske nylig tente bluss / i tyve grader pluss» osv. Hun med røde kinn og øyne «blå som fiolen». Han med «freidig og hvitlugget panne». «My asshole», står det i dag skrevet med tusj bak på ungpikens masseproduserte og dyrekjøpte russebukse, med henvisning og pil.

RUSSEFEIRINGEN

er fortsatt særnorsk. The Kathmandu Post hadde 3. mai i fjor en lengre reportasje om fenomenet. I nøkternt nyhetsspråk forteller journalisten om den tre uker lange fyllefesten, om postere som viser russejenter i lite ærbare posisjoner, om hvilke uhyrligheter som kvalifiserer til knuter, om nakne russegutter som springer ned Karl Johan («Oslo's royal boulevard») på nasjonaldagen, om diskusjoner blant unge om hvorvidt 17 seksualpartnere i løpet av russetida er i drøyeste laget. Journalisten merket seg også at Hollywood-produsenten Gary Springer fulgte den norske russefeiringen samme vår med tanke på en filmproduksjon som etter planene skulle vært vist i år. Men den er utsatt inntil videre.

SÅ ENGSTELIGE

som nordmenn normalt er for sitt omdømme i utlandet, er det nesten merkelig at myndighetene ikke har satt militærstyrker inn mot russen. Men det har ikke skjedd. Alt hva fedrene har kjempet og mødrene grett; den norske russefesten overlever, nå med støtte fra sterke kommersielle interesser. Den største trusselen er inflasjon og utvanning. Feiringen er som nevnt blitt så alminnelig at uekte russ med største letthet kan blande seg inn i feiringen uten å bli avslørt for manglende koder. Unge menn ser at dette er et utmerket marked. Aftenposten Aften intervjuet like før helga vaskeekte «jukseruss» som sto fram med navn og bilde. Andreas var med for tredje gang. Hvorfor? «For å feste. Fyll og mange damer er poenget.» Med en slik åpenhet kan han ha skaffet seg problemer med knuter i år, for russedamer liker ikke uekte russ. Men neste år vil han trolig være der igjen.

LA HAM VÆRE

velkommen. Jeg mener tida er kommet for å omgjøre russetida til en tidskontoordning. Alle samfunnsborgere bør ha rett til én gang i livet å ta tre ukers fri fra normer, forventninger og forpliktelser. Hvis Anne (19) eller Per (19) vil spare sin kvote til de er 40 år og i tidsklemma, la dem få lov til det. La dem fylle, feste og ha sex i åpent, grønt landskap sammen med andre likesinnede, og komme rallende og vaklende hjem med møkkete russedrakter til sine tenåringsbarn. Bare tanken på en slik ordning burde ha en skrekkinngytende og oppstrammende effekt på dagens ungdom.