KREVENDE: Bergingsekspertene Georg Eide og Per Buset er enige om at hevingen av fregatten KNM «Helge Ingstad», her onsdag 14. november i Hjeltefjorden utenfor Bergen, blir en svært utfordrende jobb. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
KREVENDE: Bergingsekspertene Georg Eide og Per Buset er enige om at hevingen av fregatten KNM «Helge Ingstad», her onsdag 14. november i Hjeltefjorden utenfor Bergen, blir en svært utfordrende jobb. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpixVis mer

KNM «Helge Ingstad»

Krevende å få opp fregatten: - De får bare ett forsøk, sier ekspert

Hvis fregatten «Helge Ingstad» glir ned på dypt vann, blir bergingsjobben langt verre.

Nå er det klart at kranskipet «Gulliver», som ankom Hjeltefjorden i dag, sammen med «Rambiz» får jobben med å hente opp den forliste fregatten KNM «Helge Ingstad».

Georg Eide, eier og sjef i Eide Marine Logistics, slår fast at det blir en svært krevende jobb.

- Jeg forstår det slik at fregatten ligger i unnabakke, så du må ha den med deg i første forsøk. Hvis ikke kan den gli ned i dypet. Du har ikke muligheten til å prøve deg fram, sier Eide til Dagbladet.

- Krevende og kostbart

Han forklarer at hevingen av fregatten blir enda mye vanskeligere, hvis skipet glir ned på dypt vann.

- Det blir mer krevende og kostbart og du må inn med metningsdykking og slike ting. Men jeg tror nok at de får den med på første forsøk. Det er nok helt sikkert profesjonelle folk, sier Eide, som regnes blant landets aller fremste på skipsberging.

- KUN ETT FORSØK: - Du har ikke muligheten til å prøve deg fram, sier Georg Eide (t.h.) om den forestående fregattbergingen. Her er han i 2004, sammen med Bert Kamsteeg fra Smit Salvage under presentasjonen av planene for snuingen av lasteskipet «Rocknes». Foto: Marit Hommedal / SCANPIX
- KUN ETT FORSØK: - Du har ikke muligheten til å prøve deg fram, sier Georg Eide (t.h.) om den forestående fregattbergingen. Her er han i 2004, sammen med Bert Kamsteeg fra Smit Salvage under presentasjonen av planene for snuingen av lasteskipet «Rocknes». Foto: Marit Hommedal / SCANPIX Vis mer

Han har erfaring fra blant annet snuingen av lasteskipet «Rocknes» som kantret i 2004, og fra hevingene av «Green Ålesund» og «Geco Sapphire».

Eides eget firma var uaktuelt denne gangen, fordi han befant seg i India da fregattulykken skjedde. Ut fra sitt kjennskap til saken gjennom mediene, har han tro på kranskipene «Gulliver» og «Rambiz».

- De kranene vil nok kunne gjøre den løftejobben fint, sier Georg Eide.

Det kritiske punktet

Eide forklarer at noe av det vanskeligste er å plassere løftebelter, eller stropper, under skipet. Bergingsfolkene er avhengige av ujevnheter i berggrunnen hvor stroppene kan smettes gjennom, mellom fjellet og skipet.

Når det er gjort, venter nye vanskeligheter.

- Hvis du legger stroppene i for tynne felter, vil de skjære seg inn i skroget, sier Eide.

For å unngå at stroppene skjærer seg inn, antar han at det må spesiallages forsterkninger på utsatte steder av fregatten.

En annen bergingsekspert, Per Buset i sunnmørsfirmaet Island Offshore, er enig i at jobben blir krevende.

- De har nok av utfordringer. Det kritiske er å få hevet skroget uten at det sklir ut, sier Buset til Dagbladet.

En annen vanskelighet er vann i skroget, som vil gjøre at fregatten blir mye tyngre enn sin egen vekt.

- Dessuten ligger den sannsynligvis på fjell, og da kan det bli vanskelig å få trædd stroppene gjennom, sier Per Buset.

Deltok i Nato-øvelse

Det var klokka 04.03 8. november at det 250 meter tankskipet Sola TS kolliderte med den norske milliardfregatten.

Fregatten var på vei sørover etter å ha deltatt i Nato-øvelsen Trident Juncture i Trøndelag.

I kollisjonen ble KNM «Helge Ingstad» påført en stor flenge i skroget, og fregatten begynte å ta inn vann. Den mistet også styringen, og måtte få hjelp av flere slepebåter med å dyttes i land for å forhindre totalt havari.

Med kraftig slagside lå skipet på fem meter dyp, men natt til 13. november røk flere vaiere som holdt fregatten på plass. Da sank fregatten ytterligere.

Bare radartårnet og litt av akterenden er nå synlig.