Kan bli dyrere:  Hyundai Heavy Industries vil har mer betalt for å gjøre Bollsta Dolphin ferdig. Illustrasjonsfoto: Fred Olsen Energy
Kan bli dyrere: Hyundai Heavy Industries vil har mer betalt for å gjøre Bollsta Dolphin ferdig. Illustrasjonsfoto: Fred Olsen EnergyVis mer

Krever 1,37 milliarder fra Fred Olsen

Hyundai-verftet vil ha 1,37 milliarder kroner og mer tid for å fullføre byggingen av boreriggen «Bollsta Dolphin». Grunnløst, mener Fred. Olsen Energy.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen):  Dypvannsriggen «Bollsta Dolphin» skulle allerede ha pumpet inn penger på topplinjen til Fred. Olsen Energy. Det gjør den ikke,skriver Finansavisen.

Riggen, som opprinnelig skulle vært levert i første kvartal i år, er fortsatt ikke ferdigstilt av Hyundai Heavy Industries. Nå krever også den sør-koreanske verftsgruppen mer tid — og ikke minst penger — for å gjøre den ferdig. Kravet fra Hyundai er på 167 millioner dollar, eller 1,37 milliarder kroner.

- I utgangspunktet skulle man tro at de hadde en fast kontrakt, så man kan jo lure på om verftet har en god grunn til dette eller om det bare er et spill. Uten fakta på bordet, er det vanskelig å si om dette er støy eller en reell risiko, sier analytiker Lukas Daul i ABG Sundal Collier til avisen.

Fred. Olsen Energy avviser på sin side kravene, og mener de er grunnløse. Saken havner nå i voldgiftsretten.

Milliardinntekter i fare Kontrakten med Hyundai Heavy ble inngått i 2012, og byggeprosjektet hadde en opprinnelig prislapp på 5,7 milliarder kroner med dagens valutakurs.Senere klarte Fred. Olsen Energy å sikre den halvt nedsenkbare riggen en lukrativ kontrakt med Chevron. Riggen fikk en fem år lang avtale til 560.000 dollar dagen, noe som ville gi samlede inntekter på 8,7 milliarder kroner i perioden.

Forsinkelsene har imidlertid skapt bekymringer for at Chevron kan komme til å kansellere kontrakten, noe som i så fall vil være dramatisk for Fred. Olsen Energys ordrebok.

Alle kjemper I dagens elendige riggmarked kjemper riggeiere, verft og riggkunder om å komme seg ut av det som kan bli dyre engasjementer, der ingen ønsker å bli sittende med svarteper.

Dette er ikke første gang et verft vil ha mer betalt, og flere riggselskaper har også forsøkt å løpe fra et nybygg som er forsinket, i frykt for at kontrakten med oljeselskapet i andre enden skulle bli kansellert. Blant annet har Seadrill varslet kansellering av byggekontrakten for West Mira.

- I motsetning til Seadrills situasjon med West Mira, er det verftet som gjør det første trekket her, sier Daul til Finansavisen.

Flere saker: Full fart for forsikringskjempe på grønn børs
Rentekutt: - Vanskelig å hevde at null prosent er gulvet
Aksjen stupte 66,5 prosent - og fallet var varslet