Krever 20 millioner av SAS

Staten mener SAS dumpet prisen. Partene møtes i retten i dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Flyselskapet SAS Braathens ble i 2004 ilagt en bot på 20 millioner kroner for å ha drevet konkurranseskadelig underprising av billettene på ruta mellom Oslo og Haugesund.

Konkurransetilsynet mener selskapet dumpet prisene for å utkonkurrere Coast Air. SAS Braathens mener at de ikke har gjort noe galt. De mener Coast Air mislyktes på grunn av selskapets egne feilvurderinger.

- SAS Braathens har underpriset sin rute i den hensikt å presse ut en konkurrent, sa Konkurransetilsynets kommunikasjonsdirektør Signe Horn da boten ble ilagt.

Misbruk av dominerende stilling

SAS Braathens nekter å godta boten, og har derfor gått til sak mot staten, som starter i dag. Loven ble endret 1. mai 2004, og denne saken er første gang loven er brukt mot et flyselskap. Saken er dermed spesielt interessant for å få klarlagt loven i rettssystemet.

- De store dominerende aktørene må ikke ødelegge for konkurranse. Derfor grep vi inn da vi så at SAS underpriset sine tjenester, sier Horn til Dagbladet.no.

Coast Air startet flygninger mellom Oslo og Haugesund 1. juni 2003. 13. 2004 la de ned virksomheten. Konkurransetilsynet mener SAS hadde så lave priser på ruta at de ikke dettet egne utgifter. Slik skviset de konkurrenten Coast Air ut av markedet.

30 millioner til i bot

SAS Braathens risikerer å måtte ut med flere millioner. Konkurransetilsynet varslet i juli 2005 at de vil gi SAS en bot på 30 millioner kroner for å ha forsøkt å presse Norwegian ut av markedet på flyruta Oslo - Ålesund.

SAS Braathens har sendt sitt tilsvar, og det endelige vedtaket i denne saken er ikke fattet ennå, forteller Horn.

- Det at en dominerende aktør dumper prisene for å skvise ut en konkurrent er utilbørlig, og rammer til syvende og sist forbrukerne. I en periode blir det kunstig billige billetter, men når det dominerende selskapet igjen får monopol, skrus prisene opp igjen, sier konkurransedirektør Knut Eggum Johansen.