Krever 296 000 for ti minutter på NRK

LO-forbundet Handel og Kontor er tilbudt unik markedsføring i en ny dokumentarserie på NRK1. For én episode på ti minutter ber produsenten av serien om 296 000 kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Jeg oppfatter dette som et tilbud om å kjøpe reklame. Vi tilbys til og med å godkjenne manus. Det virker ikke særlig journalistisk troverdig. Vi forventer jo at NRK skal være objektiv, sier Øystein Moen, informasjonssekretær i Handel og Kontor, til Dagbladet.

Norsk Presseforbund karakteriserer invitten som et tilbud om å kjøpe reklame på NRK.

- Unik markedsføring

Tilbudet som dumpet ned i LO-forbundets postkasse i forrige uke, kommer fra NRKs samarbeidspartner, TV- og filmprodusenten De Gode Hjelperne AS.

Selskapet skriver: «Dokumentarserien «På rett hylle» vil bli sendt på NRK1 med sendestart høsten 1998. NRK2 er interessert i å sende serien i reprise. Sendetidspunkt: kveldstid mellom Dagsrevyen og Kveldsnytt.»

Serien skal handle om ulike yrkesgrupper. I skrivet gjøres det klart for LO-forbundet at et ja til tilbudet er vel anvendte penger:

«Markedsføringsverdien er unik da denne type dokumentarproduksjoner har høye seertall.»

Handel og Kontors yrkesgrupper og eksperter vil bli intervjuet, og det levnes liten tvil om at de vil ta seg godt ut i dokumentaren:

«Dere vil få godkjenne manus og det øvrige innholdet før opptakene starter.»

Alt til den nette sum av 296nbsp;000 kroner for hver ti-minutters episode. NRK og en bokklubb skal etter planen bidra med resten: 100nbsp;000 kroner.

- Dette er forskjellsbehandling av yrkesgruppene i landet. De som kan spa opp 300nbsp;000 får presentert seg. Det er det helt klart mange yrkesgrupper som ikke har råd til. Skulle vi ha presentert ti av våre største yrkesgrupper, ville det ha kostet oss tre millioner kroner. Det blir i dyreste laget, sier Moen i Handel og Kontor, som organiserer ansatte med over 100 forskjellige yrkestitler.

- Men det er ikke økonomien vi først og fremst reagerer på. Det er framgangsmåten. Vi forventer at NRK er interessert i våre yrkesgrupper uten å få betalt av oss.

- Ikke uvanlig

Selskapet De Gode Hjelperne har tegnet en intensjonsavtale med NRK. Dokumentarserien blir sendt hvis sluttproduktet holder mål. I årevis har selskapet levert ferdigprodusert TV til blant annet NRK.

- Det er ikke uvanlig at utenforstående parter betaler for å være med i slike TV-produksjoner. Spør bare Produsentforeningen, sier Iren Lervik i De Gode Hjelperne.

Hun forteller at Handel og Kontor ikke ville blitt presentert som sponsorer, selv om de betalte de 300nbsp;000 kronene. At Dagbladet spør hva som er forskjellen på dette og reklame, begriper hun ikke.

- Produsenter av TV og film lever jo ikke av luft. Alle må ha en viss økonomi. Holder ikke dokumentaren den objektiviteten NRK krever, blir den heller ikke sendt.

- Den eneste feilen vi kan ha gjort, er at vi har tatt det for gitt - etter femten år i bransjen - at TV-serien faller innenfor NRKs krav, sier Iren Lervik.

NEKTER Å BETALE: - Vi forventer at NRK er interessert i våre yrkesgrupper uten å få betalt av oss, sier Øystein Moen i Handel og Kontor.