Krever 70 millioner

Mike Axdal (40) går på den norske stats regning til erstatningssak mot Assuranceforeningen Skuld. Gigantkravet er 10 millioner dollar - drøyt 70 millioner kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KORSØR(Dagbladet): Axdals far og bror var blant de 159 som døde i brannen natt til lørdag 7. april 1990. Etter snart 14 års privat etterforskning mener Axdal å kunne bevise at skipet var amerikansk eid og drevet da det brant.

Med amerikanske eiere åpnes mulighetene for giganterstatning.

Axdal har blant annet fått hjelp i kriminelle miljøer til å skaffe avslørende dokumenter.

Også personer i det danske embetsverket har fått så stor sympati for hans sak at de har hjulpet ham bak ryggen på arbeidsgiveren.

Drapstrusler

Med renter kan Axdals erstatningskrav komme opp i flere hundre millioner kroner.

- Erstatningene skal utmåles etter amerikansk målestokk. En dom i min favør vil få betydning for alle andre overlevende og pårørende. De etterlattes erstatningsforlik med Skuld kan vise seg å være ugyldig fordi jeg nå kan dokumentere at Skuld visste at forsikringspolisen gjaldt det amerikanske SeaEscape Cruises Ltd. og at polisen ikke omfattet noen forsikringstakere i Norge eller Danmark, sier Axdal.

- Under min etterforskning har jeg fått en rekke drapstrusler. Jeg har også hatt henvendelser fra advokater i miljøet omkring dem jeg kjemper mot. Men jeg er ikke en type som lar seg skremme, sier Axdal.

- Skjulte opplysninger

I går ble stevningen med nærmere 600 siders dokumentasjon levert tingretten i Oslo.

Dersom andre etterlatte og overlevende passasjerer går til sak, kan de samlede krav mot Skuld komme opp i milliardbeløp.

- Skuld har holdt tilbake opplysninger i et skadeforhold. Derfor står alle overlevende og pårørende fritt i valget av hvilke rettsregler man vil påstå, mener Axdal.

Søksmålet mot Skuld er et foreløpig punktum i Mike Axdals utrettelige kamp for å plassere ansvaret for katastrofebrannen der han mener det hører hjemme.

Avslørende rapport

I fjor høst leverte Axdal en rapport som fikk den danske riksadvokaten til å sperre opp øynene. Axdals unike dokumentasjon om hittil ukjente forhold rundt handelen med Scandinavian Star utløste ny interesse for å undersøke saken på nytt. Også den offisielle Støtteforeningen støtter kravet om ny etterforskning. Foreløpig er det ikke tatt noen beslutning om å gjenåpne etterforskningen.

Det er en sliten, men svært kamplysten tobarnspappa fra den gamle ferjebyen Korsør på Sjælland som nå går til kamp mot forsikringskjempen Skuld. Men Mike Axdal føler seg ikke som David i kampen mot Goliat.

- Jeg er så godt forberedt at jeg faktisk ser fram til å slåss i retten for å plassere ansvaret. Jeg vet at mange har vært redde for at jeg en vakker dag ville ha nok beviser til å gjennomføre en rettslig prosess, sier Axdal.

Mistet familie

Selv mistet han sin far Henning og storebroren Tonni i skipsbrannen. De offisielle forklaringene rundt katastrofen har han aldri godtatt.

- Rettssaken i Oslo en gang på nyåret blir min gave til samfunnet som takk for hjelpen jeg ikke fikk, sier Axdal ironisk.

- Jeg har i snart 14 år vært omgitt av løgner, avvisninger og påstander om juridiske foreldelser.

Lite ante dansken, som drev et lite malerfirma, at livet hans snart ville bli totalt forandret da han i Cuxhaven 25. mars 1990 gikk om bord i det utslitte casino-skipet Scandinavian Star.

- Jeg fikk hjelp av min far og bror. De stilte opp for meg. Det var ikke rettferdig at det var de som skulle dø i flammehavet.

Mike Axdal vil ikke stå fram som en bitter mann. Men øynene hans røper at de har sett de forferdeligste scener om bord i det brennende skipet. Tårene oversvømmer de stålblå øynene når han beskriver infernoet.

Han er likevel takknemlig fordi han fikk leve - som den eneste på femte dekk, seinere kalt «dødens korridor».

- Jeg berget livet fordi jeg hadde instruktørutdannelse fra Københavns Brandskole. Jeg forsøkte å lede pappa og broren min ut av korridoren, men mistet dem underveis. Selv måtte jeg krabbe over døde og døende passasjerer før jeg helt i svime kom ut i frisk luft på dekket, forteller Axdal.

Hengt ut

Han fikk tidlig mistanke om at sannheten rundt skipet og brannen ikke ble fortalt verken under sjøforklaringen eller av myndighetene som undersøkte brannen.

- Jeg klarte ikke å slå meg til ro med Oslo-politiets konklusjon om at det var en pyroman-dømt 37-årig danske som hadde satt ferja i brann, sier Axdal.

- Det var for enkelt å legge skylden på et menneske som ikke var i stand til å forsvare seg. Min egen etterforskning viser at teoriene ikke holder stikk, hevder Axdal.

Vil lage hjelpefond

Han tilbakeviser at det har vært et økonomisk motiv som har vært drivkraften hans i disse åra. Han ønsker å gi de han mener er de skyldige den straffen de fortjener. Han poengterer at en del av en mulig erstatning vil bli avsatt i et fond som skal hjelpe ofre for fly-, tog- og skipsulykker i Danmark, Sverige og Norge.

LANG KAMP: Mike Axdal (40) har samlet en enorm dokumentasjon etter snart 14 års privat etterforskning av hendelsesforløpet og eierskapet bak skandaleferja Scandinavian Star. Selv mistet han sin far og bror i branninfernoet 7. april 1990. - Jeg gleder meg til å få plassert ansvaret der det hører hjemme, sier han.
KATASTROFE: 159 mennesker døde da danskeferja Scandinavian Star brant i Skagerrak natt til 7. april 1990. Skipet var overfylt, og mange passasjerer var på vei til påskeferie i Danmark.