Storbyene i møte med klimaministeren

Krever å få ta betalt for parkering på privat grunn

MDGs Lan Marie Berg mener storbyene bør ha større makt og myndighet til å gjennomføre drastiske klimatiltak som bensinbil-nekt. Denne uka diskuterte hun saken med klimaminister Sveinung Rotevatn (V).

VIL HA MER MAKT: MDG-byråd Lan Marie Berg mener byene er helt sentrale for å nå de nasjonale klimamålene. Nå vil hun ha mer makt til å innføre strengere virkemidler. Foto: Christian Roth Christensen
VIL HA MER MAKT: MDG-byråd Lan Marie Berg mener byene er helt sentrale for å nå de nasjonale klimamålene. Nå vil hun ha mer makt til å innføre strengere virkemidler. Foto: Christian Roth Christensen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Landets største byer har gått sammen i regi av KS. Denne uka møtte representanter for den politiske ledelsen i Oslo, Trondheim, Bergen, Bærum, Tromsø, Stavanger og Drammen klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn

På møtet la de fram krav til klimatiltak og virkemidler som de mener må være med i regjeringens klimaplan som er ventet før jul.

Byene kan være «lokomotiver inn i lavutslippssamfunnet», heter det i innspillsdokumentet, som er ført i pennen av Oslos miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg.

Drastiske endringer

I dokumentet gjøres det klart at storbyene trenger nye verktøy for å kunne gjennomføre drastiske endringer.

- Jeg deltok for å fronte kravet om at kommunene ønsker en kraftigere klimapolitikk fra regjeringen. I storbyene ser vi at selv om vi kutter alle våre egne utslipp, så må regjeringen klargjøre og eller endre lovverket, samt gi økonomisk støtte slik at bedrifter kan omstille seg, sier Berg til Dagbladet.

- Rotevatn må rett og slett rydde bort det som hindrer kommunene i å gjennomføre mer effektiv klimapolitikk, fortsetter hun.

SKAL KUTTE: Miljøminister Sveinung Rotevatn (V) la fram Norges forsterkede klimamål for 2030. Video: NTB Vis mer

Fossilfrie soner

En av endringene som byene ber om, er å få lov til å innføre nullutslippssoner.

Ifølge Lan Marie Berg handler det om adgang til å innføre forbud mot bensin- og dieselbiler i deler av byene, noe Oslo allerede legger planer for å gjennomføre.

- Vår juridiske vurdering er at vi kan det, og at det er hjemmel til å etablere nullutslippssoner etter veitrafikkloven. Det som gjenstår er at Hareide må si at det er greit, skriver Lan Marie Berg til Dagbladet i en e-post.

Hun viser til at dette også er et av virkemidlene som er foreslått i Klimakur, som er den faglige oppskriften på hvilke tiltak som kan gi 50 prosent kutt i utslipp innen 2030.

BEDT OM Å LEVERE: Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) Foto: Lars Eivind Bones
BEDT OM Å LEVERE: Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) Foto: Lars Eivind Bones Vis mer

Ifølge Berg har tillatelsen fra samferdselsminister Knut Arild Hareide likevel latt vente på seg.

- Nå har jeg skrevet brev til ham om dette to ganger, tatt det opp med Rotevatn to ganger, men ennå har ikke Oslo fått svar.

- Brøyter vei

Hun understreker at kravet om fossilbil-nekt ikke bare handler om Oslo.

- Her vil vi brøyte vei for andre byer. Derfor må det avklares også i klimameldingen at alle kommuner som ønsker nullutslippssone, har muligheten, sier hun videre.

Storbyene, med Lan Marie Berg i front, ber Rotevatn sikre at kommunene som ønsker det, også skal kunne pålegge betaling for parkering på private parkeringsarealer.

Prisen skal minst kunne tilsvare hva det koster å parkere på kommunal grunn. Bærum kommune har tatt dissens på dette punktet, og stiller seg følgelig ikke bak dette kravet.

P-billett

«Tilgang til billig eller gratis parkering er en vesentlig årsak til at mange fortsatt velger å bruke privatbil i stedet for kollektiv eller sykkel», heter det i storbyenes begrunnelse for ønsket om å innføre parkeringsbilletter på privat grunn.

Berg avviser at folk kan risikere å måtte betale for å parkere på egen tomt hvis dette blir innført.

- Selvsagt ikke. Dette handler om at din private arbeidsgiver, som gir deg gratis parkering, ikke kan det lenger, dersom kommunen ønsker å innføre det, sier hun.

- Vi vet at tilgang til gratis parkering er en viktig årsak til at folk kjører bil til jobb eller på shopping. Hvis du også må betale for slik parkering, så vil det hjelpe noen over på buss eller T-bane. I Oslo er det så gode alternativer at vi mener dette vil gå helt fint for de fleste, sier Berg.

CO2-fangst av søppel

Storbyene ber også om at det legges til rette for fullskala demonstrasjonsprosjekter for CO2-håndtering.

- Ved å fange og lagre CO2 fra avfallsforbrenning kan byene bli karbonnegative, og storbyene tar hånd om et stadig større klimafotavtrykk fra forbruket i byregionene, heter det i innspillene.

Storbyene ber om at arbeidet trappes opp og at det realiseres CO2-fangst i Stavanger, Bergen, Trondheim og Kristiansand, i tillegg til Oslo.

Mer handlingsrom til å sette klimakrav i anbudsprosesser, videreføring av nullvekstmålet for persontrafikk i byene, og mer vekt på sirkulærøkonomi er også på lista over virkemidler byene vil ha på plass.

Berg beskriver møtet med Rotevatn som godt, og sier han lyttet og noterte. Forventningene inn i klimameldingen er store etter møtet gjør hun det klart.

- Jeg tolket det positivt. Nå må Rotevatn levere på hele denne lista, hvis ikke er klimameldingen et stort mageplask, sier hun.

- Tar med innspillene

Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) sier han satte stor pris på møtet med KS-nettverket og tar med seg innspillene.

- Når det gjelder punktene Lan Marie Berg peker på, er dette problemstillinger vi jobber med i forbindelse med regjeringens klimaplan, som er like rundt hjørnet, sier Rotevatn.

Han vil ikke gå inn på hva som kommer i planen.

- På generelt grunnlag er det ingen grunn til å hevde at nasjonal klimapolitikk er til hinder for at byene kan gjennomføre effektive klimakutt. Tvert imot er nasjonal politikk for elbiler, biodrivstoff, kollektivsatsing med mer hovedårsaken til at flere av byene våre heldigvis lykkes med å redusere klimagassutslippene sine, sier Rotevatn.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer