KRITISK: Leder Kjetil Rekdal i Politiets Fellesforbund i Hordaland sier at det er behov for åpenhet om kritikk i politiet. Foto: Leif Stang
KRITISK: Leder Kjetil Rekdal i Politiets Fellesforbund i Hordaland sier at det er behov for åpenhet om kritikk i politiet. Foto: Leif StangVis mer

Krever åpenhetskultur i politiet

Lederen for Politiets Fellesforbund i Hordaland, Kjetil Rekdal, har en rekke krav til endringer i justis-sektoren etter granskningsrapporten om varslersaken i Hordaland.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BERGEN/OSLO (Dagbladet): Etter å ha skumlest deler av  granskningsrapporten om varslingssaken til Robin Schaefer i Hordaland politidistrikt, sier Kjetil Rekdal til Dagbladet at det er veldig viktig for Politiets Fellesforbund å få svar på uavklarte spørsmål og at Robin Schaefer har fått full oppreisning av uavhengige eksperter.

I rapporten får spesielt politimester Geir Gudmundsen, visepolitimester Gunnar Fløystad og politiadvokat Sidsel Isachsen kritikk for måten de behandlet etterforskeren og varsleren Robin Schaefer på. Han krevde ny etterforskning av dødsfallet til åtte år gamle Monika Sviglinskaja etter at han hadde funnet bevismessig grunnlag for det.

- Tragisk sak - Vi må ikke glemme at denne saken har sitt utspring i en veldig tragisk sak der åtte år gamle Monika Sviglinskaja ble funnet død. Rapporten viser at det ikke har vært klima for å ytre kritiske saker internt i Politidistriktet. Vi legger også merke til at spesielt tre andre varslersaker ikke er blitt avklart ennå. Det må det selvfølgelig gjøres noe med, sier Rekdal.

Han ønsker seg nå en åpenhetskultur der det skal være legitimt å komme med ytringer.
- Flere endringer - Vi ønsker flere endringer. For det første må vi få en organisasjon som kan lære av sine feil gjennom en åpenhetskultur. Vi trenger en saksbehandlergruppe som består av representanter fra arbeidsgiver, vernetjenesten og organisasjonene. Denne gruppen må utrede varslersaker på en tillitsfull måte. Vi ønsker også et nasjonalt varslerombud som kan ta imot og behandle klagesaker som ikke blir løst i organisasjonen. Deretter kommer et behov for å øke kunnskapen om varsling og de rettigheter varslere har etter Arbeidsmiljøloven.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjetil Rekdal foreslår også at det opprettes en egen varslingsdomstol slik de har i England og USA.

- Vi må lære av det de har gjort i England og USA. Til slutt vil vi ha en uavhengig kommisjon som nå kan gjennomgå samspillet mellom de forskjellige etatene i justis-sektoren, sier Kjetil Rekdal.

I granskningsrapporten blir Robin Schaefers varsling beskrevet som «et skoleeksempel på forsvarlig varsling

Granskernes hovedkonklusjoner:

* Robin Schaefers engasjement for å få gjenopptatt Monika-saken og hans opptreden i den forbindelse må regnes som varsel om "kritikkverdige forhold" etter reglene i arbeidsmiljølovens § 2-4.

* Varslene til Politimesteren, til bistandsadvokaten, til pressen og allmennheten var forsvarlige og dermed lovlige og i henhold til reglene i arbeidsmiljøloven § 2-4.

* Arbeidsgivers opptreden etter varslene representerer samlet sett et brudd på forbudet i arbeidsmiljølovens § 2-5 mot gjengjeldelse.

* Arbeidsgiver fulgte ikke Hordaland politidistrikts egne regler for håndtering av varsling.

* Arbeidsgiver sørget heller ikke for at Robin Schaefers arbeidsmiljø var fullt forsvarlig.

FÅR KRITIKK: Politimester Geir Gudmundsen (tv) og visepolitimester Gunnar Fløystad får sterk kritikk i granskningsrapporten fra advokatselskapet Wiersholm.
 Foto: Marit Hommedal / NTB Scanpix
FÅR KRITIKK: Politimester Geir Gudmundsen (tv) og visepolitimester Gunnar Fløystad får sterk kritikk i granskningsrapporten fra advokatselskapet Wiersholm. Foto: Marit Hommedal / NTB Scanpix Vis mer