NAVIGASJON: Navigasjon er en av tingene man får en smakebit på i testen man tar for å få Båtførerbevis. Her er en nestenulykke, da en liten båt med påhengsmotor krysser rett før Stena Saga utenfor Vippetangen i Oslo. Småbåten passerte rett foran baugen med bare et par meters margin.
Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
NAVIGASJON: Navigasjon er en av tingene man får en smakebit på i testen man tar for å få Båtførerbevis. Her er en nestenulykke, da en liten båt med påhengsmotor krysser rett før Stena Saga utenfor Vippetangen i Oslo. Småbåten passerte rett foran baugen med bare et par meters margin. Foto: Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer

Krever at tusener av eldre nordmenn tar båtlappen

Mens bare båtførere under 31 år må ha båtførerbevis, er det flest over 40 som dør i båtulykker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Sjøfartsdirektoratet ble overkjørt av regjeringen da de ba om båtførerbevis for alle under 60 år.

Daværende næringsminister Sylvia Brustad lot være å lytte til sin egen ekspertise, da Sjøfartsdirektoratet i 2009 kom med en klar anbefaling om at alle sjøfarere født etter 1950 måtte ha båtførerbevis for å føre båter med mer enn 25 hestekrefters motor eller åtte meters lengde.

Flest eldre omkommer Brustad valgte å bare kreve båtførerbevis av personer født i 1980 eller senere.

Det betyr at størsteparten av den norske befolkningen ikke behøver å ha noen som helst forhåndskunnskap for å føre båter med flere hundre hestekrefter, som holder hastigheter på godt over 100 kilometer i timen.

Alt som trengs er penger til å kjøpe båten og å fylle bensintanken. Så kan man suse avgårde i skjærgården.

Dagbladet har gjort en gjennomgang av direktoratets tall for ulykker med fritidsbåter mellom 1993 og 2010. Den viser at kravet om båtførerbevis blant unge under 31 år ikke treffer dem som er involvert i flest dødsulykker på sjøen.

80 prosent av de omkomne var menn over 40 år. Det kreves ikke at de tar noe båtførerbevis.

- Tallene viser at man ikke kan skylde på ungdommen, det er ikke de som er mest uforsiktig, sier stortingsrepresentant Svein Flåtten (H).

Han er selv fra Vestfold der seks mennesker har mistet livet i båtulykker den siste uka. Ingen av de seks hadde redningsvest på seg da ulykken inntraff.

Vil inkludere 50-åringer Sjøfartsdirektoratet håper fremdeles at regjeringen gjennomfører det opprinnelige forslaget, som også ble anbefalt av representanter for politiet, båteiere og Redningsselskapet. Rapporten kan lastes ned til høyre i denne artikkelen.

- Vi vil gjerne ha høyere aldersgrense for dem som må ta båtførerbevis, slik at det også inkluderer folk i 50-årene. De er klart overrepresentert på ulykkesstatistikken i dag, sier underdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Bjørn Reppe, til Dagbladet.

Med dagens ordning regnet man med at 170 000 båteiere måtte ta eksamen for få båtførerbeviset. Dersom Sjøfartsdirektoratets krav går gjennom vil i så fall flere titusener av båteiere bli omfattet.

Moderne RIB-er og populære skjærgårdsjeeper kan raskt komme opp i 100 til 150 kilometer i timen.

- Å kjøre i stor hastighet er veldig krevende. Du må kunne kart og lese merking til fingerspissene, for alt skjer fort, sier Reppe.

«Fattern skulle tatt den» Reppe mener de typiske risikofaktorene ved en ulykke er flytevest, kunnskap, alkohol, hastighet, tid på døgnet og kjøreforhold. Temaene gås gjennom i prøven. Båtførerprøven består av et teorikurs og kan gjøres på nett, eller ved oppmøte hos blant annet Redningsselskapet.

- En ung mann som tok prøven hos sa «det er jo fattern som skulle tatt denne testen. Han er den eneste med penger til å kjøpe noe så stort at kunnskapen trengs», forteller Ingvar Johnsen, som til daglig er talsperson for fritidsbåt og sjøvett i Redningsselskapet.

- En milepæl Brustad hyllet det nye kravet i 2008.

- Dette er en milepæl i arbeidet med sikkerhet til sjøs, sa Brustad.

Ordningen ble innført i fjor. Men til tross for gode målsettinger, så hadde fjoråret det høyeste antall omkomne i fritidsbåtulykker på fire år.

Båtmiljøet peker på kraftige motorer og dyre båter som årsak til flere ulykker de siste årene. Kjøring om natten med lite lys og i smule farvann øker risikoen.

Ingen bedring Sjøfartsdirektoratet har vært avventende til å kreve bruk av redningsvester påbudt hos båtfolket. De siste årene har de kjørt en kampanje rettet mot voksne menn, som ansees som hovedsynderne.

- Vi prøver å få folk til å ta på seg vest på frivillig basis. Dersom ikke det fungerer, så vil vi vurdere et forbud, sier Reppe.

- Ser det ut til at 2011 blir et bedre år enn de foregående?

- Vi håper jo det, men statistikken så langt i år gir ikke noen grunn til å tro det. Den er ikke spesielt bra, sier Reppe.

Så langt har 16 personer omkommet i ulykker med fritidsbåt i 2011.

505 omkomne 505 personer omkom i løpet av 18 år, fra 1993 til 2010. Det gir et snitt på 28 personer i året. I fjor døde 33 personer i fritidsbåtulykker. Toppåret var 2004, da 51 personer omkom i ulykker med fritidsbåter. De omkomne er i all hovedsak menn.

Halvparten, 250 personer, var i aldersgruppen 41 til 60 år. 152 omkomne var over 61 år. Dette betyr at 80 prosent av de omkomne aldri har hatt noe krav om å ta noe båtførerbevis.

I FJELLET: En båtfører ble sendt til legevakt etter at denne skjærgårdsjeepen kjørte i bergveggen ved Kalleraodden i Østfold. Foto: John Terje Pedersen
I FJELLET: En båtfører ble sendt til legevakt etter at denne skjærgårdsjeepen kjørte i bergveggen ved Kalleraodden i Østfold. Foto: John Terje Pedersen Vis mer