Krever avslag ved togforsinkelser

Billigere månedskort, mener Forbrukerrådet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forbrukerrådet mener gjentatte togforsinkelser må kompenseres med avslag i prisen på månedskort.

Fra nyttår innfører Jernbaneverket og NSB en ny ordning med kompensasjon for togpassasjerer etter forsinkelser.

Detaljene i opplegget er foreløpig ikke avklart, men Forbrukerrådet mener avslag i prisen på månedskort er en rimelig kompensasjon.

- Gjentatte forsinkelser er en mangel ved tjenesten som gir grunnlag for et avslag i prisen. En slik kompensasjon må standardiseres i vilkårene til NSB, sier rådgiver Janne Pedersen i Forbrukerrådet.

Pedersen legger til at Forbrukerrådet er glad for at det er kommet en avklaring av ansvarsforholdet mellom NSB og Jernbaneverket.

Tidligere har NSB ikke vært villig til å påta seg ansvar når togene er forsinket på grunn av feil ved signaler og kjørebane.

- For togpassasjerene har dette vært en uholdbar situasjon, der de ikke har hatt mulighet til å rette erstatningskrav mot verken NSB eller Jernbaneverket. At de nå varsler et samarbeid om ansvarsforholdene ved forsinkelser legger grunnlaget for innføring av en pendlergaranti. Vi håper at vi får se en slik ordning når den nye reisegarantien kommer, sier Pedersen. (NTB)

VIL HA PRISAVSLAG: Forbrukerrådet og Jernbaneverket jobber nå med å finne en ordning der togbrukerne kan få en kompensasjon ved gjentatte forsinkelser, for eksempel ved å få avslag på månedskort. Arkivfoto: SCANPIX
VIL HA PRISAVSLAG: Forbrukerrådet og Jernbaneverket jobber nå med å finne en ordning der togbrukerne kan få en kompensasjon ved gjentatte forsinkelser, for eksempel ved å få avslag på månedskort. Arkivfoto: SCANPIX Vis mer
Krever avslag ved togforsinkelser