RETT PÅ FYRET: Konteinerskipet «Godafoss» kjørte rett på en fyrlykt mellom Asmaløy og Kirkøy midt i Ytre Hvaler nasjonalpark. Foto: Espen Røst / Dagbladet
RETT PÅ FYRET: Konteinerskipet «Godafoss» kjørte rett på en fyrlykt mellom Asmaløy og Kirkøy midt i Ytre Hvaler nasjonalpark. Foto: Espen Røst / DagbladetVis mer

Krever bedre sikring i nasjonalparken

Ytre Hvaler nasjonalpark ber Kystverket sette i verk tiltak for å hindre nye skipsulykker i nasjonalparken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I et brev til Kystverket viser styreleder i Ytre Hvaler Nasjonalpark, Eivind Normann Borge til ulykken og oljeutslippet da Godafoss grunnstøtte i nasjonalparken 17. februar i år, og grunnstøtingen til lasteskipet Cometa 10. november i fjor.

Cometa hadde 130 kubikkmeter tungolje og 40 kubikkmeter marin diesel om bord, men denne ulykken førte ikke til oljeutslipp.

Det har også vært flere nestenulykker i området, blir det påpekt.

Vanskelig farlei Styret for Ytre Hvaler nasjonalpark ber Kystverket beholde losplikten ut til Vidgrunnen eller Trestenene.

I tillegg blir Kystverket oppfordret til å gjennomgå skipsleiene gjennom nasjonalparken og sette i verk tiltak som hindrer skip i å velge de trange leiene i området Kosterøyene-Heia-Torbjørnskjær.

I brevet blir oppmerksomheten spesielt rettet mot skipsleia Løperen, der Cometa grunnstøtte da skipet var på vei til Fredrikstad. Dette er en sterkt trafikkert del av nasjonalparken og samtidig en trang og vanskelig farlei, påpeker nasjonalparkstyret.

Grunner og skjær Styret er også opptatt av å få bedre sikring mot ulykker i skipsleia inn til Halden. Det blir hevdet at skip har vært svært nær grunnstøting i leier som er inntegnet på sjøkartet i Kuskjærrenna og i området mellom Heia og Koster.

«Dette er vanskelig farvann med mange grunner og skjær og trange renner. Dette er samtidig et viktig naturområde med variert undervannstopografi, rikt marinbiologisk mangfold med blant annet rike tareskoger og et viktig område for sjøfugl store deler av året», heter det i brevet til Kystverket.

Kopi av brevet er adressert til stortingsrepresentantene fra Østfold og til Direktoratet for naturforvaltning.

(NTB)