Krever flere billige billetter

Forbrukerombudet og Forbrukerrådet er lei av at flyselskapene lokker med billigbilletter som er utsolgt. Flyselskapene kan bli pålagt å ha et minimumsantall billigbilletter på hvert fly.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fra 15. august tilbyr SAS tur-retur-billetter mellom byer i Sør-Norge til 692 kroner. Norwegian Air Shuttle tilbyr enveisbilletter til 390 kroner fra 1. september. Selskapene lover flere billigbilletter, men vil ikke oppgi hvor mange billetter de legger ut for salg.

Pålegg - Dette er bare lokketilbud. De aller fleste må betale langt mer for flybillettene. Vi vurderer å innføre regler for hvor mange billigbilletter det må være på hvert fly for at selskapene skal kunne markedsføre tilbudet, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Forbrukerombudet har tidligere pålagt selskaper som markedsfører charterturer å tilby minimum ti plasser på hver tur. Dersom det er færre enn ti plasser, skal dette opplyses i annonsen.

Lavprisselskaper som Ryanair og Goodjet har i lengre tid annonsert med svært lave priser på flybilletter til utlandet. Nå også i innenrikstrafikken.

- Luftfartsbransjen er i ferd med å skifte markedsføringsstrategi. Det er bra at selskapene tilbyr lave priser, men prisene må være reelle, sier Thon.

Gjennomgang Forbrukerombudet varsler nå at selskapenes markedsføring skal gås nærmere etter i sømmene:

- Vi planlegger en gjennomgang av markedsføringen av billigbilletter.

Også Forbrukerrådet er skeptisk til markedsføringen:

- Det er bra at selskapene konkurrerer på pris, men når selskapene markedsfører billige billetter, bør kundene også ha krav på å få vite hvor mange billetter det er snakk om, sier direktør Per Anders Stalheim i Forbrukerrådet.

Ifølge informasjonssjef Jonette Øyen i Norwegian Air Shuttle tilbyr selskapet et «reelt antall» av de billigste billettene.

- Grunnen til at vi ikke oppgir hvor mange av de billigste billettene vi legger ut, er at dette vil variere fra avgang til avgang, sier Øyen.

PRISKONKURRENTER: Administrerende direktør Stig Willassen i NAS og styreformann Bjørn Kjos i NAS vil konkurrere på pris, men forbrukerombudet er skeptisk til markedsføringen.