Krever flyforbud for Andersen

- Næringsministeren er inhabil.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forbindelsene til Wallenberg-familien gjør at næringsminister Dag Terje Andersen (Ap) må settes på bakken når regjeringen skal velge leverandør av jagerfly. 

Det krever leder i Oslo Høyre og forretningsadvokat Michael Tetzschner.

– Andersen har lagt stor vekt på den personlige kjemien til Wallenbergfamilien, som forklaring på hvorfor de kjøpte 10 prosent av Aker Kværner samtidig som staten kjøpte 30 prosent. Sammen med den politisk erklærte målsetningen om å utvikle et norsk-svensk industrisamarbeid gjør dette at statsråden bør fratre når regjeringen skal behandle flykjøpsaken, sier Tetzschner til Dagbladet.

Vingeklippet statsråd

Næringsminister Dag Terje Andersen nektet i går å kommentere hvordan han vil forholde seg når spørsmålet om flykjøp kommer opp i regjeringen. Det gjorde han imidlertid på direkten i Dagsrevyen samme kveld som Røkke-avtalen ble undertegnet, 22. juni i år.

– Den norske staten og Wallenberg-familien er nå i samme seng. Er ikke det en fare for den norske habiliteten når det gjelder jagerflykjøp, spurte Einar Lunde.

– Nei, overhodet ikke. Derfor er jeg glad for at Marcus Wallenberg understreker at dette er en selvstendig avtale, som står på egne bein, sa Andersen og presiserte sterkt at prossessen med jagerfly «går helt av seg selv.»

Dette stemmer dårlig med innholdet i et notat Gripen offentliggjorde i går, der det står:

FLYR HØYT: Det vakte oppsikt da Marcus Wallenberg (i midten) viste seg å være en del av samarbeidet mellom Kjell Inge Røkke og staten. Nå nekter Dag Terje Andersen (t.v) å svare på om han er habil til å velge jagerfly. Til høyre SAAB-sjef Åke Svensson. Foto: Jaques Hvistendahl
FLYR HØYT: Det vakte oppsikt da Marcus Wallenberg (i midten) viste seg å være en del av samarbeidet mellom Kjell Inge Røkke og staten. Nå nekter Dag Terje Andersen (t.v) å svare på om han er habil til å velge jagerfly. Til høyre SAAB-sjef Åke Svensson. Foto: Jaques Hvistendahl Vis mer

«Høsten 2006 tok SAAB AB i forståelse med norske myndigheter et initiativ for å tilby Norge en sivil industripakke, i tillegg til den militære, for å stå sterkest mulig i konkurransen om leveransen av jagerfly til Norge.»

Og:

«SAAB AB og dets hovedaksjonær, det Wallenbergdominerte industriselskapet Investor AB, ønsker i tillegg å styrke SAAB’s muligheter ved å bidra til et langsiktig industrisamarbeide på det ikke-militære område.»

– Der i ferd med å ta helt ut på et sidespor. Ender vi nå med et dårligere fly enn forsvaret trenger, blir jo dette helt utrolig. Her driver man med helt andre ting enn norsk forsvar. Nå må det norske forsvaret våkne, sier leder i forsvarskomiteen Jan Petersen fra Høyre.

– Dette er en samrøresak av klasse. Derfor er det fint at Michael Tetzschner reiser dette spørsmålet, for dette blir jo rarere og rarere, sier Petersen.

Kan ingen ting

Selv om næringsministeren i juni avviste at Røkke-handelen hadde noe med jagerfly å gjøre, har den i ettertid framstått i ett nytt lys.

– Jeg kan lite om Aker Kværner sa investorsjef Börje Ekholm, på Wallenberg-familiens selskap Investors kvartalspresentasjon, ifølge Dagens Næringsliv.

– Jeg kan ikke Aker Kværner, skal jeg være ærlig. Denne investeringen er litt utenom det vanlige for oss. Den skal skape forutsetninger for nye investeringer, sa finansdirektør Lars Wedenborn.

Tidligere i juni var også Marcus Wallenberg på tur med Jonas Gahr Støre i Tromsø, for å diskutere norsk-svensk samarbeid.

– Det svenske konseptet for flysalg innebærer jo visjonen om et bredt industrielt samarbeid. Så de er ute etter å se hvor de mulighetsområdene ligger. Det har jeg ingenting imot, sa Støre til Aftenposten den gang.