Krever granskning av oljeselskapene

Norges Lastebileier-Forbund ber Konkurransetilsynet granske oljeselskapene for prissamarbeid på lavsvoveldiesel.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Lastebileierne vil vite om det er en sammenblanding av avgift til staten, produksjonsinsentiv til oljeselskapene og et mulig prissamarbeid mellom oljeselskapene når det gjelder lavsvoveldiesel.

Oljeselskapene synes å operere med helt identiske produksjonskostnader når det gjelder produksjon av lavsvoveldiesel.

På norske raffinerier produseres det nå i overveiende grad diesel med lavt svovelinnhold (50 ppm). Oljeselskapene slipper dermed å svare avgift av lavsvoveldieselen som leveres til depotene, mens kundene må betale avgift. Oljeselskapene vil ikke garantere diesel med max 50 ppm svovel på alle landets pumper før i 2005, og pumpene er heller ikke merket med dieselkvalitet.

Kundene vet altså ikke om de kjøper diesel med lavt svovelinnhold. Stortinget la opp til en avgiftsdifferensiering på 25 øre mellom den gamle dieselkvaliteten og den nye for å stimulere forbrukerne til å velge den nye kvaliteten. Dette er ikke kommet forbrukeren til gode, mener Lastebileier-Forbundet.

(NTB)