KREVER AVGIFT: Staten krever millionavgift for olje som er pumpet i land fra Full City. Her fra oppryddingsarbeidet ved Langesund. Foto: ROGER BRENDHAGEN
KREVER AVGIFT: Staten krever millionavgift for olje som er pumpet i land fra Full City. Her fra oppryddingsarbeidet ved Langesund. Foto: ROGER BRENDHAGENVis mer

Krever millionavgift for oljesøl

Stor avgiftsregning for oljen som er pumpet i land fra Full City.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||   SKIEN/LANGESUND (Dagbladet.no): -Vi har ikke noe valg. Staten krever toll og avgifter for oljen som er pumpet i land fra havaristen. Det som har havnet i sjøen og drevet på land gjør vi nok ikke noe med. Hvor stort beløpet til slutt blir er ikke helt avklart, men vi snakker om mange penger,  forteller fungerende kontorsjef Frank Robert Hübenbecker ved Toll- og avgiftsdirektoratets avdeling i Skien.

Beregningen
Beløpet regnes ut i fra hvor mange liter ren olje som er levert til mottak. Dagbladet har fått opplyst fra Interkommunalt utvalg for akuttforurensing (IUA), ved leder Finn  Flogstad, at det er snakk om 738 tonn ren olje som er tatt i land av renovasjonsselskapet Veolia.

 Med en avgiftssats på 1,514 kroner per liter (som inkluderer mineraloljeavgift, svovelavgift, CO2 avgift), samt mva, ender beløpet på 1 675 990 kroner.

Grunnen til Tollvesenets interesse er at bunkers som handles til skip i utenriksfart får avgiftsfritak. Nå er imidlertid den avgiftsfrie oljen tatt i land i Norge og blir trolig benyttet der. Dermed stiller bildet seg annerledes for avgiftsmyndighetene.

Særavgiftsvedtak
Det er Stortinget som hvert år fastsetter avgifter for mineraloljer og andre produkter gjennom sitt Særavgiftsvedtak. Generelt for mineraloljer er satsen på 57 øre per liter.

I tillegg kommer en CO2-avgift som begynner på 30 øre literen. Denne øresatsen stiger i takt med innholdet av svovel i bunkersoljen. Toll- og avgiftsdirektoratet venter på svar av analysene for bunkersen fra Full City. Når en i tilegg vet at egenvekten på denne typen olje er lavere enn for vann, vokser også antallet liter som skal avgiftsbelegges.

Artikkelen fortsetter under annonsen

-I tillegg kommer muligens også NOX-avgifter. Hvor mye dette beløper seg til er ikke kjent, da vi snakker om kompliserte beregninger, forklarer tolloverinspektør Jan Bent Gundersen.

Ventet med kravet
Selv om det er halvannen måned siden skipet grunnstøtte på Såstein utenfor Langesund natt til 31. august, er arbeidet med avgiftsberegning først påbegynt nå. Toll-offiserene forklarer dette med at de ikke ønsket å forstyrre arbeidet med opprenskning og sikring.

MÅ KREVE INN AVGIFT: Vi har ikke noe valg, sier kontorsjef Frank Hübenbecker. Her sammen med tolloverinspektør Jan Bent Jacobsen. Foto: TORBJØRN BERG
MÅ KREVE INN AVGIFT: Vi har ikke noe valg, sier kontorsjef Frank Hübenbecker. Her sammen med tolloverinspektør Jan Bent Jacobsen. Foto: TORBJØRN BERG Vis mer

Når skipet nå er i ferd med å forlate Norge, er tiden inne for å sikre staten de avgiftskronene sier  Hübenbecker at de ikke har til hensikt å ha skipet i arrest i påvente av oppgjør.

-Vi anser rederiet og forsikringsselskapet som seriøse, og forventer at de gjør opp for seg når vi fremmer kravet.

Ukjent
Tollvesenets innblanding i arbeidet og påfølgende krav om avgift etter havariet til Full City møtes med sukk fra medlemmer av både IUA og ansatte i Kystverket. Beredskapsdirektør Johan Marius Ly i sistnevnte legger ikke skjul på at han er forundret.

-Jeg har vært med på en rekke slike havarier, men dette er altså første gangen jeg er gjort kjent med slike krav, sier han.