OVERRASKER: Abid Raja erkjenner at nordmenn kommer til å fortsette og bruke bil i uoverskuelig framtid, og at Norge er et langstrakt land. Derfor vil Venstre utrede redusert årsavgift for bilister uten kollektivtilbud. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
OVERRASKER: Abid Raja erkjenner at nordmenn kommer til å fortsette og bruke bil i uoverskuelig framtid, og at Norge er et langstrakt land. Derfor vil Venstre utrede redusert årsavgift for bilister uten kollektivtilbud. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpixVis mer

Statsbudsjettet 2017

Krever nullmoms på kollektiv og åpner for redusert årsavgift

Venstre slaktet regjeringens gavepakke til bilister, men åpner nå for å redusere årsavgiften på bil for de uten kollektivtilbud. I tillegg vil de ha nullmoms på kollektivtransport.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Etter at regjeringen la fram sitt forslag til statsbudsjett, gikk Venstre hardt ut og slaktet «bilpakka» som gir en netto lettelse til bilistene på i overkant av 900 millioner kroner.

I regjeringens pakke, som Venstre beskrev som avtalebrudd, lå det blant annet en 12 prosent reduksjon i årsavgiften.

Overraskende nok foreslår nå også Venstre å utrede en reduksjon, men da for bilister i de delene av landet som ikke har kollektivmuligheter.

- Dette er for de delene av landet der det ikke finnes tog, trikk, buss eller bane, sier samferdselspolitisk talsperson Abid Q. Raja til Dagbladet.

- Er ikke dette i strid med Venstres ønske om å redusere bilbruk?

- Nei, dette må sees i kombinasjon med at vi har sikret elbil-fordeler og andre fordeler ved å gå over til miljøvennlige biler. Men det er en erkjennelse av at nordmenn kommer til å fortsette og bruke bil i uoverskuelig framtid, og at Norge er et langstrakt land. Vi må også gjøre det attraktivt å bo utenfor byene, sier Raja.

Vil ha nullmoms

I sitt alternative budsjett som legges fram tirsdag, krever Venstre også at det skal innføres en nullmoms på kollektivselskapenes billettinntekter. Målet er bedre kollektivtilbud og billigere satser.

I dag betaler selskapene 10 prosent moms, og nullmomsen vil få en statlig prislapp på 800 millioner kroner i tapte inntekter.

- Dette er en vinn-vinn-situasjon. Selskapene vil da både kunne tilby bedre tjenester og lavere priser, sier Raja.

- Men det er ingen garanti for at det gir lavere billettpriser, hvordan skal dere sikre at nullmomsen ikke fører til høyere lønninger eller økt utbytte i selskapene?

- Kollektivselskapene bør ende opp med enten bedre tjenester eller lavere priser, aller helst begge deler, dette sukkertøyet er overhode ikke ment til lønnsfest. Her må selskapene spille på lag med passasjerne, ellers blir dette veldig enkelt å gjøre om på i fremtidige budsjett, sier Raja.

DYRERE MED BIL: I 2017 blir det dyrere å bruke bil, men billigere å eie om du kjøper ny. Dagbladet forklarer hvorfor. Foto: NTB Scanpix /John Terje Pedersen / Jacques Hvistendahl / Redigering/grafikk: Guro Lindahl Flåten / Marie Røssland Vis mer

Utfordrer Frp

Inntektstapet på 800 millioner kroner vil Venstre hentet inn i det totale skatteopplegget. I tråd med det grønne skatteskiftet vil det gjøres ved å heve skatter og avgifter på «miljøskadelig atferd».

- Vi setter en strek over bompengelettelsene til Frp. I tillegg kutter vi også i riksveiutbyggingen, selv om vi fortsetter satsingen på vei.

Selv om momskravet blir sett på som en del av det grønne skiftet, er det trolig andre krav som vil skape høyest temperatur i budsjettforhandlingene med regjeringspartiene.

Som Dagbladet tidligere har skrevet, vil trolig innføringen av en flat CO2-avgift og økte drivstoffavgifter være blant Venstres viktigste krav inn i forhandlingene, noe regjeringspartiene neppe vil kunne gå med på.

- Alt tyder på at det er klimakravene som vil bli det mest krevende i forhandlingene. Venstre og Frp står i utgangspunktet ganske langt fra hverandre, men jeg minner om en god enighet om engangsavgiften da vi satt sammen for halvannet år siden, sa Frp's finanspolitiske talsperson Hans Andreas Limi til Dagbladet på torsdag.