UØNSKET: Oslofjordtunnelen har siden juni vært stengt for vogntog og andre kjøretøy over 7,5 tonn. Da den ble bygget på slutten av 1990-tallet var hensikten å få noe av tungtrafikken vekk fra Oslo sentrum.  Foto: Jacques Hvistendahl
UØNSKET: Oslofjordtunnelen har siden juni vært stengt for vogntog og andre kjøretøy over 7,5 tonn. Da den ble bygget på slutten av 1990-tallet var hensikten å få noe av tungtrafikken vekk fra Oslo sentrum. Foto: Jacques HvistendahlVis mer

Krever ny vurdering av Oslofjordtunnelen

- Dette haster litt, sier Knut Arild Hareide, som på lik linje med NAF vil vurdere forbudet mot tungtrafikk i tunnelen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Da Oslofjordtunnelen ble bygget på slutten av 1990-tallet, var noe av hensikten å flytte tungtrafikken vekk fra Oslo sentrum.

Etter at 34 personer ble innesperret i røyken fra et brennende vogntog i juni er konklusjonen fra Statens Vegvesen klar: Tunnelen er åpen for vanlig trafikk, stengt for vogntog.

Mange hendelser - Dette er et resultat av at det har vært mange hendelser i tunnelen de siste årene med brann og branntilløp der tunge kjøretøy har vært involvert, sier Nils-Erik Bogsrud, leder av Akershus fylkesavdeling i Statens Vegvesen region Øst.

Som Dagbladet skrev fredag var det ikke bremsene på vogntoget som forårsaket brannen i juni.

- Først nå har det kommet fram at det var motorhavari og ikke bremsene som sviktet. Vi mente likevel det hadde vært så mange episoder med tunge kjøretøy involvert at vi så grunn til å stoppe og analysere dette, sier Bogsrud.

- Var avgjørelsen om å stenge tunnelen for tunge kjøretøy riktig?

- Det kan man nok sikkert diskutere. Jeg respekterer at andre har et annet syn på det, men jeg mener det var rett.

- Duger ikke Knut Arild Hareide (Krf) er leder for Stortingets transport- og kommunikasjonskomité. Han er klar på at dagens løsning ikke duger på sikt.

- Vegvesenet, som med en gang etter ulykken sa at all tungtrafikk skulle bort, må ta en ny vurdering på bakgrunn av det som nå har kommet fram. Men før de har gjort det, vil ikke jeg konkludere med hva som må gjøres, sier Hareide til Dagbladet.

- Haster litt «Alle» trodde årsaken til brannen i juni var varmgåtte bremser i den bratte nedkjøringen.

- Jeg vil si at det haster litt for oss å se nærmere på hva som kan være en løsning når det gjelder tungtrafikken, sier Hareide, og lufter tankene om å bygge en ny tunnel eller å oppgradere ringveinettet.

- Men jeg vil ikke overprøve vegvesenet faglige vurdering, for vi ser at det er behov for å gjøre noe, sier han.

- Trenger ny vurdering Egil Otter i NAF bekrefter at en lang rekke tunneler og veier, særlig på Vestlandet, må stenges hvis en stigning som den i Oslofjordtunnelen er en for stor risiko.

- Vi trenger iallfall en veldig saklig og faglig debatt om denne tunnelen og tungtrafikk. Her var nær sagt alle kjapt ute og erklærte at dette var et bremseproblem. Så vi trenger en ny vurdering etter det som har kommet fram, sier han.

- Akkurat nå er vi tilbake til start. Men det finnes ingen over natta-løsning, legger han til.

KREVER NY VURDERING: Knut Arild Hareide mener Vegvesenet må vurdere på nytt om tunge kjøretøy skal få kjøre gjennom Oslofjordtunnelen.  Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX
KREVER NY VURDERING: Knut Arild Hareide mener Vegvesenet må vurdere på nytt om tunge kjøretøy skal få kjøre gjennom Oslofjordtunnelen. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX Vis mer