NYTT AVGIFTSSYSTEM: Dagens avgiftssystem er moden for arkivene. Tida er inne for å tenke helt nytt, ikke minst i Finansdepartementet.

Foto: Cornelius Poppe / SCANPIX
NYTT AVGIFTSSYSTEM: Dagens avgiftssystem er moden for arkivene. Tida er inne for å tenke helt nytt, ikke minst i Finansdepartementet. Foto: Cornelius Poppe / SCANPIXVis mer

Krever nytenkning om bilavgifter

Norge trenger et nytt avgiftssystem, mener NAF.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||(Dagbladet): Dagens avgiftssystem er moden for arkivene. Tida er inne for å tenke helt nytt, ikke minst i Finansdepartementet.

Det mener adm. dir. Jan Johansen i Nordens største forbrukerorganisasjon, Norges Automobil-Forbund, som teller over 500 000 medlemmer og har bare LO over seg på det norske organisasjonskartet. Nå krever han handling av politkerne når valget i neste uke er unnagjort.

Rare utspill
- Vi har sett mange rare og urealistiske politiske utspill i det siste. I NAF håper vi inderlig at politikernes kunnskapsnivå er større enn som så.

Johansen viser blant annet til Venstres utspill om 500 000 elbiler i Norge innen 2015 og kaller det totalt urealistisk. Ikke minst på grunn av Norges manglende infrastruktur for en elbil-satsing.

Utspillet har frambrakt mange sarkastiske smil i miljøorganisasjoner og bilfaglige kretser, og styrker ikke troverdigheten til det politiske miljøet.

- Jeg håper at politikerne nå tar opp tråden fra CO2-avgiften som kom i 2007 og iverksetter levedyktige tiltak som kan forsterke utviklingen mot en miljøsnillere trafikk, sier Johansen.

Starte på nytt
NAF-sjefen viser til den umiddelbare reaksjonen CO2-avgiften skapte hos forbrukerne. CO2-avgiften endret holdninger og kjøpsmønster over natta og utslippstallene sank umiddelbart. Det ble gunstigere å kjøpe biler med lave CO2-tall og forbrukerne responderte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men så ble det stille, i følge Johansen, momentumet ble borte.

- Politikerne burde har forsterket den utviklingen CO2-avgiften skapte. Nå har man kastet bort tid og må på mange måter starte på nytt, mener adm. dir. Jan Johansen.

- Norge trenger nå en avgiftspolitikk som kan ta imot den nye teknologien som kommer og samtidig belønne bedre de som gjør riktige miljøvalg.

Elbil-bølge
Aller først må det bygges en landsdekkende infrastruktur med ladestasjoner for å betjene bølgen av elbiler og plugg inn-hybrider, mener NAF og Johansen.

Men samtidig må engangsavgiften på nye biler moderniseres:

- Det er ikke viktig for verken miljøet eller sikkerheten hvor mange hester en bil har under panseret. Det er utslippet som må gjelde i framtida.

At en miljøprofilert bil som Toyotas hybridmodell Prius blir avgiftsstraffet fordi den har fått noen flere hestekrefter, har folk vanskelig for å forstå. Bilen har lavest utslipp og lavest forbruk av alle familiebiler, og burde i stedet vært kraftig premiert, mener Johansen og mange med ham.

- Det er faktisk bevist at økt hestekraft i en moderne motor gir lavere utslipp og forbruk, hevder NAF-sjefen.

Straffer sikkerhet
Vektavgiften på nye biler må også justeres med et høyere innslagspunkt. Miljø- og sikkerhetsutstyr veier, og det bør tas hensyn til i et modernisert avgiftssystem.
- Vi kan ikke fortsette å straffe biler med høy sikkerhet, sier Johansen og har der støtte av Trygg Trafikk.

For å få fortgang i moderniseringen av bilparken vil NAF temporørt øke vrakpanten til 15000 kroner:
- Dette er helt avgjørende for miljø og sikkerhet på veien, sier Johansen.

Det samme gjelder avgiftstekningen i Finansdepartementet, mener han og er krystallklar i sin kritikk:

- Tida er overmoden for å avlive den såkalte provenytenkningen. At en avgiftslettelse et sted må kompenseres med påslag et annet sted, hører fortida til og bremser utviklingen.

Får støtte
Einar Håndlykken i stiftelsen ZERO følger NAF-sjefen:

- Det haster veldig med å etablere en landsdekkende infrastruktur for ladbare biler. Det bør også komme avgiftsfritak for plugg inn — hybrider og for biler som kan gå på biodrivstoff så raskt som mulig.

Politikerne er faktisk kommet litt i gang med ladepunkter, opplyser Håndlykken. Det er bevilget penger til 5000 ladestasjoner, og fram til jul kan butikker, bedrifter, borettslag og kommuner få støtte til å sette opp ladestasjoner.

- Det siste er dessverre lite kjent, og det monner selvfølgelig ikke mye, men en slags start er det. Men veien fram er fortsatt lang. Veldig lang.

MODERNISERING: Administrerende direktør i NAF, Jan Johansen krever en modernisering av bilavgiftene.
Foto: Terje Bendiksby / SCANPIX
MODERNISERING: Administrerende direktør i NAF, Jan Johansen krever en modernisering av bilavgiftene. Foto: Terje Bendiksby / SCANPIX Vis mer