Krever økte kollektivbevilgninger

Naturvernorganisasjoner og LO-forbund setter foten ned og krever økte bevilgninger til kollektivtrafikken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I en kampanje som ble innledet i dag, krever organisasjonene blant annet at de offentlige tilskuddene til busser og andre kollektive transportmidler kommer opp på 1987-nivå. De krever også at bevilgningene til rutebiltransporten blir øremerket og at anbudsystemet i buss-og rutebilnæringen blir avskaffet.

I de siste tre årene har Stortinget kappet bevilgningene til kollektivtransporten med om lag 250 millioner kroner. Fra 1987 til 1997 er tilskuddene til kollektivtransporten kappet med en tredel, hevder organisasjonene bak kampanjen, Jernbaneforbundet, Kommuneforbundet, Transportarbeiderforbundet, Natur og Ungdom og Naturvernforbundet.

Øremerking

- Vi kommer til å sette i gang lobbyvirksomhet i Stortinget for å få økt bevilgningene til kollektivtransport, sier lederen i Natur og Ungdom, Silje Schei Tveitdal.

Nestlederen i Norsk Transportarbeiderforbund, Frank Holm, mener at det kollektive transportilbudet i distriktene er blitt nedbygd de siste årene. Rammetilskuddene som kommunene får til kollektivtransport, brukes ofte til andre kommunale oppgaver. Bevilgningene til rutebiltrafikken må øremerkes for å sikre at pengene blir brukt til sitt rette formål og ikke til andre ting, mener Holm.

Anbud for å spare

Anbud i rutebilnæringen ble innført for at staten skulle spare penger. I dag er to prosent av rutebil-rutene i Norge lagt ut på anbud, men dette er en ordning som griper om seg. Nylig ble det kjent at et svensk selskap hadde vunnet et anbud om rutebilkjøring for Vestfold fylkeskommune.

Lederen i Norsk Kommuneforbund, Jan Davidsen, sier at anbudsordningen legger større press på de ansatte og den forverrer arbeids- og lønnsforholdene til sjåførene. Erfaringer fra Danmark viser at anbudsordningen ikke har ført til lavere utgifter, påpeker han.

(NTB)