Krever strakstiltak

Drosjesjåfører landet rundt føler seg utrygge og krever strakstiltak for å bedre sikkerheten. Norges Taxiforbund mener staten og større bykommuner må betale for installering av overvåkingskameraer i drosjer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forbundet, som representerer drosjeeierne, vil også be Oslo kommune om å dekke utgifter til vakthold på en del sentrale drosjeholdeplasser der det er uro, og eventuelt overvåkingsutstyr på disse plassene. Direktør Wiggo Korsnes i forbundet sier til NTB at det også i andre større byer kan være aktuelt å kreve at kommunen bidrar økonomisk for å sikre holdeplasser.

Justisdepartementet vil be politiet i Oslo om å øke vaktholdet på drosjeholdeplassene. Dette ble bestemt torsdag i et møte mellom departementet og drosjenæringen, melder NRK.

Allerede i dag har Oslo Taxi vakthold på noen belastede holdeplasser i en del helger. Dette vaktholdet er det drosjeeierne selv som betaler for.

Norges Taxiforbund har i flere år sagt at det er ønskelig at det installeres kamerautstyr for overvåking i drosjer, i hvert fall i de større byene. Det har imidlertid vært lite fortgang på dette området, siden det er en utgift som det har vært opp til den enkelte drosjeeier om han eller hun vil påta seg.

Trygghet

Leder Tore Løkkeberg i Norges Transportarbeiderforbunds drosjegruppe i Oslo er overbevist om at kameraovervåking i drosjer vil føre til større trygghet for drosjesjåførene. Ifølge forbundssekretær Roger Hansen i Transportarbeiderforbundet er det imidlertid forsket lite på effekten av ulike tiltak for å hindre drosjevold.

I Norge kan Datatilsynet ikke nekte installering av kamerautstyr i drosjer. Taxi Stockholm AB, det dominerende taxiselskapet i den svenske hovedstaden, ønsker videoovervåking i sine biler, men har foreløpig ikke fått klarsignal av myndighetene. Styreformann Martin Huusmann i Taxi Stockholm AB sier imidlertid til NTB at de ikke tror at overvåking vil hjelpe stort overfor desperate eller ubalanserte personer. Han peker også på at de har tall som viser at rundt 90 prosent av volden mot sjåførene skjer utenfor selve bilen.

Nesten alle drosjer i Stockholm har nå fjernet plexiglass-skjoldet som tidligere var plassert omkring førersetet. Taxi-næringen hadde liten tro på at dette beskyttet, og skjoldet var til bry for sjåførene.

(NTB)