IKKE FLAT STØTTE: Regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet innleder budsjettforhandlinger med samarbeidspartiene Venstre og Kristelig Folkeparti på Stortinget. Hans Olav Syversen (KrF) ville ikke gi støtte til Venstres ønske om flat CO2-avgift på vei inn i møtet. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
IKKE FLAT STØTTE: Regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet innleder budsjettforhandlinger med samarbeidspartiene Venstre og Kristelig Folkeparti på Stortinget. Hans Olav Syversen (KrF) ville ikke gi støtte til Venstres ønske om flat CO2-avgift på vei inn i møtet. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpixVis mer

Statsbudsjett 2017

KrF om ett av Venstres viktigste krav: - Veldig vanskelig for oss

Nå er de krevende forhandlingene om statsbudsjett i gang.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I ettermiddag klokka 15.00 lukket forhandlingslederne fra Høyre, Frp, Venstre og KrF døra bak seg på Stortinget.

Da gikk også startskuddet for budsjettforhandlingene, hvor regjeringens framtid som står på spill.

- Vi må ha et budsjett vi kan stå i, hvis ikke skriver vi ikke under, sa Trine Skei Grande til Dagbladet da hun la fram Venstres alternative statsbudsjett i går.

STARTER FORHANDLINGENE: I dag startet budsjettforhandlingene på Stortinget.. Fra.v Hans Olav Syversen (KrF),  Svein Flåtten (H),Terje Breivik (V) og Hans Andreas Limi (Frp).  Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
STARTER FORHANDLINGENE: I dag startet budsjettforhandlingene på Stortinget.. Fra.v Hans Olav Syversen (KrF),  Svein Flåtten (H),Terje Breivik (V) og Hans Andreas Limi (Frp).  Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer

Med Grandes trusler og regjeringens ultimatum på drivstoffavgifter, er alt duket for tøffe forhandlinger bak lukkede dører.

Krf med en plan

På vei inn i møtet i dag, var tonen imidlertid optimistisk.

- Nå skal vi høre hva vi har å si til hverandre, så får vi finne ut om hvordan vi kan komme over forskjellene, sier sjefsforhandler for KrF, Hans Olav Syversen.

KrF har blitt utpekt som fredsmegleren i de krevende forhandlingene, og Syversen sier han har en idé til hvordan de kan gå fram for å komme fram til en enighet på klimafeltet.

- Jeg har iallfall en idé om hvordan vi kan gå fram for å løse denne floken. Jeg kan kanskje si noe om det senere, sier Syversen.

KrF-leder Knut Arild Hareide har også vært klar på at han ikke kommer til å skrive under på en budsjettavtale uten Venstre.

Mange floker

Det er mange krevende floker de fire partiene Høyre, Frp, KrF og Venstre nå må løse, men klimatiltak og da spesielt veibruksavgiftene (altså bensin- og dieselavgiftene) er blant temaene som har skapt desidert mest temperatur så langt.

I tillegg til det brennbare spørmålet om drivstoffavgifter, så vil Venstres krav om en flat C02-avgift på 500 kroner per tonn CO2-ekvivalenter også stå sentralt, til tross for at både Høyre, Frp og KrF har satt foten ned for dette tidligere.

- Det er viktig for oss, sa Venstre-leder Trine Skei Grande til Dagbladet i går.

- Viktigere enn drivstoffavgifter?

- Det får du meg ikke til å si.

Ikke flat støtte fra KrF

Men selv ikke fra samarbeidspartner KrF vil Venstre få særlig mye støtte i dette spørsmålet.

- En flat CO2-avgift er veldig krevende for oss, fordi den ikke tar innover seg at Norge er et langstrakt land. Vi har næringer som i tilfelle må kompenseres betydelig, så dette er ikke en enkel sak, sa Hans Olav Syversen til Dagbladet på vei inn.

Men det gjør ikke Venstre mindre optimistiske:

- Vi har ikke bare et reelt håp, vi har også sterk tro på at vi skal ende opp med et budsjett som er bra for klimaet, sa Venstres forhandlingsleder Terje Breivik til Dagbladet.

- Som inkluderer flat CO2-avgift og høyre drivstoffavgifter?

- Jeg har i alle fall med meg et alternativt budsjett som er proppfullt av gode tiltak.