Bompengestriden

KrF-topp ut mot Frp: - Feil at vi har godtatt en skisse

KrFs parlamentariske leder Hans Fredrik Grøvan avviser at det bare er Venstre som ikke har vedtatt bompengeskissen.

FRP TAR FEIL: KrF har ikke tatt stilling til noen skisse, slik Frp gir inntrykk av. Det slår KrFs parlamentariske leder Hans Fredrik Grøvan fast. Foto: Ned ALley/Scanpix
FRP TAR FEIL: KrF har ikke tatt stilling til noen skisse, slik Frp gir inntrykk av. Det slår KrFs parlamentariske leder Hans Fredrik Grøvan fast. Foto: Ned ALley/ScanpixVis mer

Det er stikk i strid med det Frp-leder Siv Jensen og andre Frp-kilder har sagt de siste dagene.

- Tre partier har sagt ja. Det er Venstre som blokkerer for dette. Da mener jeg at de må tenke seg litt om, sa Jensen på Dagsrevyen søndag kveld.

Dette stemmer ikke, ifølge KrF:

- Det foreligger ingen skisse som KrF har tatt stilling til, sier KrFs parlamentariske leder, Hans Fredrik Grøvan, til Dagbladet.

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innkalte søndag kveld sitt landsstyre. Etter møtet ville ikke Ropstad si noe om skissen som Frp's landsstyre tidligere på dagen hadde sagt ja til og ikke vil forhandle mer om.

- Samtalene fortsetter

- Vi ble informert om samtalene som har pågått, og om tiltak som kan være aktuelle. Men det var ingen ferdigforhandlet skisse fra de partilederne. Samtalene fortsetter for å finne en løsning innenfor rammen som Granavolden og nasjonal transportplan (NTP) trekker opp, sier Grøvan.

- Er det noe i den skissen det ble informert som KrF ikke kan godta?

- Jeg vil ikke kommentere enkeltelementer på dette tidspunktet. Vårt utgangspunkt er Granavolden-plattformen og NTP. Det viktige for oss er at vi finner virkemidler som tjener de langsiktige klimamålene.

- Frp sier at de ikke har mer å forhandle om?

- De fire partilederne må fortsette arbeidet for å bli enige. Ingen kan stille ultimatum.

- Ikke korrekt

- Frp har gitt inntrykk av at Frp, Høyre og KrF har stilt seg bak skissen, mens Venstre har gått mot. Det stemmer altså ikke?

- Nei, det er ikke en korrekt framstilling. Det er ingen framforhandlet enighet mellom de tre partiene. Vi har fått referert noen av forslagene, men vi har ikke tatt stilling til noen ferdig skisse. Jeg vil ikke kommentere enkeltheter, men vente på helheten.

Haster

- Haster det med å finne en løsning, eller kan den vente til budsjettkonferansen for eksempel?

- Jeg mener det haster. Vi kan ikke dra ut dette lenger. Det er tre uker til valget, og denne konflikten skygger for andre politiske saker. Løsningen må komme så fort som mulig, og da må den synliggjøre eventuelle budsjettvirkninger, sier Grøvan.

I Arendal ga både Siv Jensen, Erna Solberg og Kjell Ingolf Ropstad uttrykk for at bompengenivået har nådd en øvre grense, og de er ydmyke for dette klare signalet fra mange av sine velgere.

For stor belastning

- Bompengebelastningen er for stor for mange familier, sa Ropstad til VG tidligere mandag i Arendal.

- Samtidig er vi opptatt av klimamålene. Men det er en realitet at inntektene har sviktet fordi politikken har virket, og flere kjører elbil. De konkrete forslagene diskuterer vi nå oss imellom og må nesten få komme tilbake til svaret når alt er klart, sa Ropstad.

Frp-kupp

Sammen med Høyre har KrF hatt en lav profil i bompengestriden som har rast i full offentlighet mellom Frp og Venstre. Erna Solberg og Høyre er tjent med minst mulig støy og nedskalering av striden for å finne en løsning. KrF blir ikke bombardert med spørsmål om bompenger, men vil også ha en rask løsning på en strid som herjer regjeringen og skygger for andre saker.

Derfor reagerer mange i KrF på at Frp gikk så hardt ut i helga og nærmest kuppet saken.

Den omstridte skissen skal ifølge lekkasjer i flere medier legge opp til at statens bidrag til kollektivsatsing i byene øker fra 50 prosent til 70 prosent. Samtidig skal det bli billigere å kjøre bil inn til de store byene.

Ifølge NRK skal rundt fem milliarder kroner av totalt ti milliarder som i skissen settes av til økt kollektivsatsing i byene, gå til å redusere bompengene de neste åra, mens resten skal gå til kollektivinvesteringer.

Bekymret for nullvekstmålet

Det er det av punktene Venstre har størst problemer med. Hvis bompengebelastningen inn til de store byene blir redusert, kan det igjen øke trafikkveksten, i strid med det såkalte nullvekstmålet, mener de.

I Granavolden-plattformen heter det: «Regjeringen har som mål at all vekst i persontrafikken i byene skal tas av kollektivtransport, sykkel og gange». Venstre frykter at en reduksjon av bompengekostnader vil gjøre at færre velger kollektivtrafikk inn til byene.

- Vi skal ha det innholdet og resultatene skal være at vi skal ha bedre kollektivtransport og byluft, men det kan ikke skje på en sånn måte at det øker transporten og biltrafikken inn til de store byene, sa Elvestuen på en pressekonferanse på Stortinget tidligere søndag.

Kan øke biltrafikken

Dette er en bekymring også i KrF.

- Å nå nullvekstmålet i byene er krevende. Vi trenger både gulrot og pisk, sier sentralstyremedlem Karin Bjørkhaug. Hun minner om at bompenger har to ulike begrunnelser: Finansiering av samferdselsprosjekter og å gjøre det mindre attraktivt å kjøre bil inn til byene.

MYE BRA: Sentralstyremedlem i KrF sier det var mye bra i skissen de fikk presentert søndag kveld, men at det ikke er noe ferdig resultat. Hun er bekymret for at mindre bompenger inn til byene kan øke biltrafikken, i strid med nullvekstmålet. Foto: Carina Johansen / NTB Scanpix
MYE BRA: Sentralstyremedlem i KrF sier det var mye bra i skissen de fikk presentert søndag kveld, men at det ikke er noe ferdig resultat. Hun er bekymret for at mindre bompenger inn til byene kan øke biltrafikken, i strid med nullvekstmålet. Foto: Carina Johansen / NTB Scanpix Vis mer

- Vi har forpliktet oss til nullvekstmålet. Det er veldig viktig å holde fast på det. I byvekstavtalene, som er et trepartssamarbeid, har vi forpliktet oss på det. Hvis bompengene blir redusert slik at det blir rimeligere å kjøre bil inn i byene, kan resultatet bli økt biltrafikk, sier Bjørkhaug.

Orientert om en skisse

Hun sier at landsstyret søndag kveld fikk en grei orientering om stoda i forhandlingene om en bompengeløsning.

- Mye av det som ligger der, kan vi nikke til. KrF går inn i dette med et konstruktivt sinnelag. Men det er fortsatt spørsmål som må løses. Det vi ble orientert om, var en skisse og ikke noe ferdigforhandlet resultat. Vi fikk gode gjennomslag i Granavolden-plattformen, og den er uansett bunnplanken, sier Bjørkhaug.