Krigen om de unge

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

NEW YORK (Dagbladet): «Warrior» heter låta, og dersom du har vært på kino i USA det siste året, kan du ikke ha unngått å se musikkvideoen til rockeartisten Kid Rock på det store lerretet. Den dukker alltid opp midt i reklamebolken før filmen, for den ser bare ut som en musikkvideo. Kid Rock bidrar med musikken til en rekrutteringskampanje for Army National Guard, og reklamefilmen, som er lagd av den Oscar-belønte filmregissøren James Mangold, kryssklipper artisten på scenen og soldater i felten. Å være i krig blir sammenliknet med å kjøre raske biler, å være soldat blir framstilt som å være en tøffing som er snill med barn. Og ingenting reflekterer den kalde virkeligheten for amerikanske soldater.

81 soldater har hittil i år tatt sitt eget liv i USA, ifølge det amerikanske forsvarsdepartementet. Det er allerede 31 flere enn rekordåret 2008, da til sammen 133 selvmord ble registrert i det amerikanske militæret. Nå ser det ut til at 2009 vil knuse alle rekorder, og det i året når tilbaketrekkingen av soldater fra Irak skal begynne. I militærleiren Fort Cambell i Kentucky har 14 mennesker begått selvmord så langt i år. Kriserådgivningen og «battle buddy»-programmene militærleiren satte i gang for å bekjempe depresjoner blant soldatene møtte nylig veggen, med tre selvmord på rappen. Da admiral Mike Mullen talte til de tusenvis av kvinnene og mennene i militærleiren ba han dem innstendig om å «ikke ødelegge morgendagen hans».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer