Krigene har vært god butikk for norsk våpeneksport

Den norske våpeneksporten er tredoblet de siste fem årene.

TJENER RÅTT: Krigen i Afghanistan og Irak har vært god butikk for våpenindustrien, også den norske. Illustrasjonsfoto: REUTERS/SCANPIX
TJENER RÅTT: Krigen i Afghanistan og Irak har vært god butikk for våpenindustrien, også den norske. Illustrasjonsfoto: REUTERS/SCANPIXVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| Krigen i Afghanistan og Irak har vært god butikk for våpenindustrien, også i Norge, viser salgstallene.

Nammo og Kongsberg Gruppen har de siste seks årene økt sin samlede omsetning fra 7,3 milliarder kroner til 17,2 milliarder kroner, skriver Dagens Næringsliv.

Våpeneksporten er tredoblet i samme tidsrom og de to halvstatlige bedriftene har siden 2004 eksportert våpen og ammunisjon for 12,5 milliarder kroner, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

LES OGSÅ: - Hvor havner norsk ammunisjon?

Storkunde I realiteten er salget langt større. Kongsberg Gruppen alene har inngått avtaler med US Army for til sammen 11,7 milliarder kroner siden 2007, men produserer det aktuelle våpensystemet i USA.

Amerikanske kunder står for 41 prosent av Nammos omsetning, og nå vil den norske ammunisjons- og rakettmotorprodusenten satse enda sterkere i USA.

Nammo kjøpte i 2007 opp den amerikanske våpenprodusenten Talley og er i dag USAs ledende produsent av skulderavfyrte våpen som panservernraketten M72.

Irak og Afghanistan - Det er ingen tvil om at mye av dette utstyret vil bli benyttet i de militære operasjonene i Irak og Afghanistan, medgir Nammos administrerende direktør Edgar Fossheim.

Nå planlegger han nye oppkjøp for å sikre enda bedre fotfeste på det amerikanske markedet.

- Det er mest sannsynlig at disse oppkjøpene vil skje i USA, men det kan også skje i Europa, sier han til Dagens Næringsliv.

(NTB)