TJENER RÅTT: Krigen i Afghanistan og Irak har vært god butikk for våpenindustrien, også den norske. Illustrasjonsfoto: REUTERS/SCANPIX
TJENER RÅTT: Krigen i Afghanistan og Irak har vært god butikk for våpenindustrien, også den norske. Illustrasjonsfoto: REUTERS/SCANPIXVis mer

Krigene har vært god butikk for norsk våpeneksport

Den norske våpeneksporten er tredoblet de siste fem årene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| Krigen i Afghanistan og Irak har vært god butikk for våpenindustrien, også i Norge, viser salgstallene.

Nammo og Kongsberg Gruppen har de siste seks årene økt sin samlede omsetning fra 7,3 milliarder kroner til 17,2 milliarder kroner, skriver Dagens Næringsliv.

Våpeneksporten er tredoblet i samme tidsrom og de to halvstatlige bedriftene har siden 2004 eksportert våpen og ammunisjon for 12,5 milliarder kroner, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

LES OGSÅ: - Hvor havner norsk ammunisjon?

Storkunde I realiteten er salget langt større. Kongsberg Gruppen alene har inngått avtaler med US Army for til sammen 11,7 milliarder kroner siden 2007, men produserer det aktuelle våpensystemet i USA.

Amerikanske kunder står for 41 prosent av Nammos omsetning, og nå vil den norske ammunisjons- og rakettmotorprodusenten satse enda sterkere i USA.

Nammo kjøpte i 2007 opp den amerikanske våpenprodusenten Talley og er i dag USAs ledende produsent av skulderavfyrte våpen som panservernraketten M72.

Irak og Afghanistan - Det er ingen tvil om at mye av dette utstyret vil bli benyttet i de militære operasjonene i Irak og Afghanistan, medgir Nammos administrerende direktør Edgar Fossheim.

Nå planlegger han nye oppkjøp for å sikre enda bedre fotfeste på det amerikanske markedet.

- Det er mest sannsynlig at disse oppkjøpene vil skje i USA, men det kan også skje i Europa, sier han til Dagens Næringsliv.

(NTB)