HANDLET AV FORSVARET: Via et stråselskap fikk den nigerianske tidligere krigsherren Government «Tompolo» Ekpemupolo kjøpe seks missiltorpedobåter og støttefartøyet KNM Horten fra Forsvaret. Nå er han siktet for tyveri av over én milliard kroner. Flere av hans nære medarbeidere er siktet for korrupsjon av nesten hele dette beløpet. Foto: Privat
HANDLET AV FORSVARET: Via et stråselskap fikk den nigerianske tidligere krigsherren Government «Tompolo» Ekpemupolo kjøpe seks missiltorpedobåter og støttefartøyet KNM Horten fra Forsvaret. Nå er han siktet for tyveri av over én milliard kroner. Flere av hans nære medarbeidere er siktet for korrupsjon av nesten hele dette beløpet. Foto: PrivatVis mer

Krigsherren som kjøpte norske marinefartøy: Siktet for milliardtyveri

Skal ha stjålet tilsvarende én milliard kroner fra det nigerianske kystverket.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De nigerianske påtalemyndighetene tar nå et oppgjør med miljøet som kjøpte sju utrangerte marinefartøy av det norske Forsvaret.

To dager før jul, ble den tidligere krigsherren Government Ekpemupolo, bedre kjent som «Tompolo», siktet for tyveri av et beløp i dollar og lokal valuta som til sammen tilsvarer over én milliard norske kroner. I tillegg er Tompolos kompanjong, kystverksjefen Patrick Akpobolokemi og selskapet som formelt eier båtene Tompolo fikk kjøpe av Norge, Global Vest Vessel Specialist Ltd. er siktet i gigantsaken som nå ryster Nigeria.

Pengene skal stamme fra korrupsjon med offentlige middler, men Tompolo er ikke siktet for selve korrupsjonen, bare for å ha stjålet pengene som stammet fra korrupsjon.

Nektet avhør Tompolo har har vært fryktet av mange, men blant folkegruppen som lever ved Niger-elvens delta blir han også sett på som en lederfigur. På 2000-tallet tilranet han seg kontrollen i regionen som krigsherre og leder for opprørsbevegelsen MEND. Oljearbeidere ble kidnappet og borerigger ble kapret.

Så fikk han i 2009 en avtale med regjeringen i Nigeria som ga landet fred for hans herjinger. Tompolo fikk 109 millioner dollar for å leie ut ti båter til det nigerianske kystverket Nimasa.

Det var da Tompolo begynte å lete etter tilgjengelige marinefartøy, og flesteparten av båtene han trengte fikk Tompolo kjøpe av det norske Forsvaret. Via et stråselskap som ble opprettet i Storbritania gikk han i 2012 til innkjøp av seks utrangerte MTB-er i Hauk-klassen, samt støttefartøyet KNM «Horten». Denne siste båten har blant annet fungert som kongeskip mens «Norge» har vært til vedlikehold.

Dagbladet har avslørt Forsvarets salg av fartøy til Nigeria i en rekke artikler publisert siden juni 2014.

Siktelsen mot den mektige Tompolo kommer etter at han nektet å stille til avhør da de nigerianske «Økokrim», EFCC, kalte ham inn tidligere denne måneden.

- De som tror vi kan presses til å gå til krig, må tenke seg om hvorvidt en slik krig er nødvendig, advarte Tompolo i en pressemelding 13. desember.

Prosessene mot en rekke mektige personer i sfæren rundt Tompolo har fått stor oppmerksomhet i nigerianske medier den siste måneden.
Det store spenningsmomentet er om Tompolo vil gi seg, gjemme seg eller vende tilbake til praksisen med å kidnappe oljearbeidere og presse industrien for penger.

- Jeg er enig med de som sier at Tompolo takket være de norske båtene er blitt den største maritime maktfaktoren i Nigeria. Dette gjør ham ekstremt mektig, for han er nå i stand til å kontrollere hele, eller mesteparten av, den nigerianske olje- og gass-eksporten, sa den tidligere amerikanske ambassadøren til Nigeria, John Campbell, til Dagbladet i april.

Den nigerianske olje- og gasseksporten er noe større enn den norske.

Oppgjør Da Tompolo ble kalt inn til avhør uttalte Nigeria-kjenner og NUPI-forsker Morten Bøås at han var overrasket over at president Mohammadu Buhari ville ta oppgjøret med Tompolo nå. Presidenten gikk til valg på å oppheve de svært lukrative og omstridte sikkerhetskontraktene, noe som fikk Tompolo til å true med borgerkrig.

- Dette er nok et forsøk på å holde valgløftene, men jeg er overrasket over at han faktisk tar dette oppgjøret nå. Jeg trodde han skulle la det gå, for han har mer enn nok av problemer å stri med i nord, sa Bøås.

I de nordlige delstatene kjemper den nigerianske hæren en brutal kamp mot Boko Haram, som har erklært sin lojalitet til den såkalte «Islamske staten» (IS).

Besøkte Bergen Tidligere i desember ble Nimasa-sjefen Patrick Akpobolokemi fengslet i en 113 millioner kroners korrupsjonssak. Nimasa er det nigerianske kystverket, men har ingen utøvende makt. Derfor ga de en kontrakt verd rundt 100 millioner dollar til Tompolos selskap Global Vest Vessel Specialists Ltd (GWVS). Selskapet skulle stille med båter som Nimasa kunne bruke. Akbolokemi var selv i Norge og inspiserte MTB-ene på Haakonsvern i Bergen.

I tillegg til å være siktet i denne siste tyveri og korrupsjonssaken er Akpobolokemi også siktet i to andre korrupsjonssaker som pågår parallelt i Lagos.

Akbolokemi ble først løslatt mot kausjon, men ble pågrepet på nytt utenfor rettslokalet. Han satte seg til motverge, men ble nærmest båret inn i en minibuss som politiet hadde klar.

Siktet i Norge Handelen med de norske marinefartøyene etterforskes også i Norge og i Storbritannia. Økokrim har siktet en orlogskaptein i Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) for grov korrupsjon etter at han mottok 150 000 dollar fra stråselskapet CAS Global.

Det var denne orlogskapteinen som håndterte salgene, men overordnede høyere opp i Forsvaret og i departementet heiet fram salgene.

NÅ: Dette er en av de tidligere norske MTB-ene, som på nytt er bestykket med maskinkanoner og mitraljøse. Her er den på oppdrag for det nigerianske kystverket Nimasa. Foto: Privat
NÅ: Dette er en av de tidligere norske MTB-ene, som på nytt er bestykket med maskinkanoner og mitraljøse. Her er den på oppdrag for det nigerianske kystverket Nimasa. Foto: Privat Vis mer

Hvem av disse som visste at båtene skulle til Nigeria har vært et sentralt spørsmål i de to høringene som Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité har holdt om salgene og eksporten av utrangert forsvarsmateriell.