Krise i SAS - politikerne vil ikke gripe inn

- Regjeringen må bruke sin eiermakt i SAS, mener eksperter og tillitsvalgte.- Uaktuelt, fastslår Næringsdepartementet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det skandinaviske flyselskapet er krise og taper 16 millioner kroner hver dag. Dersom denne utviklingen fortsetter, vil kassa være tom om drøyt ett år, har den svenske avisen Expressen og danske Ekstra Bladet avslørt i en felles artikkelserie om SAS.

Samtidig kom det nye negative tall fra konsernet mandag. Passasjerene fortsetter å flykte fra selskapet, og konsernets totale passasjertrafikk gikk ned med 6,4 prosent i juni fra samme måned i fjor.

- Vi vil avkrefte at SAS er på konkursens rand. Det er gjort en del justeringer etter 11. september, og vi tror ting skal rette seg, sier informasjonskonsulent Trine Løvdal i SAS.

Selskapet håper på et overskudd allerede i siste kvartal i år, og tror bunnen var nådd første kvartal i år. Da hadde SAS et resultat på minus 1,1 milliard kroner. Tallene for andre kvartal i år legges fram i august.

SAS-aksjen ble mandag 4 prosent billigere på Oslo Børs.

Reell konkursfare

Lederen av SAS' personalklubb Asbjørn Wikestad mener derimot at det er en reell fare for at selskapet kan gå konkurs. Norske myndigheter bør i mye større grad støtte opp om selskapet, mener han.

For regjeringen derimot er det ikke aktuelt å bruke statens eiermakt.

- Det er uaktuelt å bruke eiermakt for å gå inn og styre SAS forretningsmessig, sier statssekretær Oluf Ulseth (H) i Næringsdepartementet til NTB.

Lederen av Stortingets samferdselskomité Petter Løvik (H) har samme vurdering.

Ulseth sier at staten utøver sin eierinnflytelse blant annet ved å ha en representant i valgkomiteen i SAS og dermed påvirke hvem som skal sitte i styret.

Kostbar kultur

Klubbleder Wikestad mener at den ene årsaken til SAS' problemer er at luftfarten generelt er i en økonomisk krise.

- En annen årsak er at myndighetene i alle andre land gjør hva de kan for å støtte sine nasjonale flyselskaper, mens norske myndigheter gjør det stikk motsatte. Det virker konkurransevridende, og forverrer situasjonen for SAS sammenlignet med andre flyselskaper, sier Wikestad.

Han er spesielt kritisk til at Arbeids- og administrasjonsdepartementet fjerner bonuspoeng på innenlands flyreiser fra 1. august.

BI-professor Øystein Noreng og førsteamanuensis Frode Steen ved Norges Handelshøyskole er av en annen oppfatning. De mener SAS lenge har hatt underliggende problemer.

- SAS har historisk hatt mange penger til rådighet og lagt seg til en kostbar bedriftskultur, sier Noreng til NTB.

- Perverst

Noreng mener at regjeringen nå som stor deleier av SAS må slå i bordet og kreve kraftige kostnadskutt. Hvis ikke, er det reell fare for konkurs.

- Regjeringen må for det første kreve en klar opprydding i kostnadene og i administrasjonen. For det andre må myndighetene forlange at det norske markedet ikke utsettes for overprising. Det er en pervers tankegang at nordmenn skal betale mer for å fly utenlands fordi kjøpekraften er høyere her enn i våre naboland, sier Noreng.

- Et annet åpenbart spørsmål er om styret er kompetent, sier han.

Den norske staten eier om lag 14 prosent av SAS. Egil Myklebust er styreformann i selskapet, og den andre norske styrerepresentanten er Berit Kjøll.

Både styret og særlig SAS-toppsjefen Jørgen Lindegaard fikk sterk kritikk i Expressen mandag. Noreng er tilbøyelig til å være enig i kritikken og mener at verken styret eller Lindegaard virker spesielt bevandret i luftfart.

Asbjørn Wikestad forstår ikke den massive kritikken mot Lindegaard.

- Det nye styret og den nye ledelsen inviterer på alle plan til et nært og ordentlig samarbeid for at SAS skal kunne overleve. Lindegaard har en veldig høy tillit i fagmiljøene internt i SAS, slik jeg har oppfattet det, sier Wikestad.

(NTB)

- Det er uaktuelt å bruke eiermakt for å gå inn og styre SAS forretningsmessig, sier statssekretær Oluf Ulseth.
- En annen årsak er at andre myndigheter støtter sine nasjonale flyselskaper, mens norske myndigheter gjør det stikk motsatte, sier Asbjørn Wikestad i personalklubben.
- SAS har historisk hatt mange penger til rådighet og lagt seg til en kostbar bedriftskultur, sier BI-professor Øystein Noreng.
- Vi er ikke på konkursens rand, sier Trine Løvdal i SAS.