SAS-streiken:

- Krise om de går fra meklingen i dag

Det er avgjørende for begge parter i SAS at de kommer til en enighet i dag, mener flyanalytiker.

SE TV LIVE: SAS og pilotene er fortsatt ikke kommet til enighet. Partene har nå sittet ved Riksmeklerens bord i over 20 timer. Reporter/video: Øystein Andersen / Madeleine Liereng / Dagbladet. Vis mer

I går formiddag klokka 11 møttes NHO Luftfart og pilotene i Norsk Flygerforbund og Parat for første gang etter at forhandlingene endte med brudd før helga.

Det har nå sittet i 23 timer i strekk, og det har fortsatt ikke kommet fram om de har kommet til en enighet.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs mener det er avgjørende at de gjør nettopp det.

- Man kan kalle det en krise om de går fra meklingen i dag. Da er avstanden så stor, hvilke premisser skal man da ha for å møtes igjen, hvor lang tid vil det ta, sier han til Dagbladet.

- Kommer de til enighet i dag?

- Jeg tror de gjerne vil det, men er ikke sikker på om de får det til. Det er avgjørende for begge parter, sier han og utdyper:

- Jeg tror at viljen til å komme frem til en løsning er stor, men avstanden mellom partene den er kanskje enda større når det gjelder et par punktere. Vi vet ikke hvor langt de har kommet, men jeg tror at SAS har kommet pilotene delvis i møte når det kommer til turnus.

- Alvorlig konflikt

Den pågående pilotstreiken er nå inne i sin sjuende dag. Medberegnet avgangene som er varslet innstilt torsdag er til sammen 4015 avganger innstilt og 380 917 passasjerer rammet, ifølge NTB.

- Det er den mest alvorlige arbeidskonflikten i Norge på svært mange år, mener Elnæs.

ALVORLIG: Riksmekler Mats Wilhelm Ruland møtte pressen etter flere timer med mekling, og sier det fortsatt er avstand mellom partene. Video: Nicolai Delebekk / Dagbladet TV Vis mer

Flyanalytikeren beskriver streikeviljen til pilotene som stor. Han mener det er to krav fra pilotene som er svært vanskelige: styringsrett og ansiennitet.

- Styringsretten betyr at pilotene vil at skandinaviske piloter skal kunne bestemme hvilke ruter de skal fly. Det er linket opp til ansiennitet – jo høyere man er på stigen, jo mer får man velge, sier han.

- Også er det styringsrett på SAS’ datterselskap SAS Irland og andre selskaper de leier inn for mindre ruter. Disse selskapene står for 27 prosent av totalproduksjonen ved normal drift. Dette er taket for hva pilotene vil akseptere, fortsetter han.

OMDØMMESVIKT: Ole Krohn, næringslivkommentator i dansk TV 2, tror folk vil tenke seg godt om før de bestiller fly med SAS i fremtiden. Reporter/video: Øystein Andersen / Madeleine Liering / Dagbladet. Vis mer

- Står steinhardt

Elnæs sier han tror pilotene er opptatt av jobbtrygghet, fordi de risikerer at selskaper som har lavere produksjonskostnader kommer inn, og kan true ruter som flys av skandinaviske piloter i dag og fremover.

- Det punktet tror jeg pilotene kommer til å stå steinhardt på, sier han.

I går kveld beskrev riksmekler Mats Wilhelm Ruland situasjonen som vanskelig.

- Situasjonen er fortsatt veldig fastlåst, og det er betydelig avstand mellom partene, sa han i 23-tida onsdag kveld.

MEKLING: Partene i SAS-konflikten møtes onsdag til mekling, og ting ser ut til å ta tid. Reporter: Karin Madshus. Video: Nicolai Delebekk / Dagbladet TV Vis mer

Omdømmetap

Flyanalytiker Elnæs tror SAS-siden ønsker en større kommersiell fleksibilitet til å bruke best tilgjengelige ressurser og lavere kostnad på ruter som er lite lønnsomme og for å trygge konkurransesituasjonen sin fremover.

- De vil være konkurransedyktige og levere et rutenettverk som næringslivet etterspør.

Han mener det er avgjørende for begge parter at de kommer frem til en enighet som tjener begge parter.

- Allerede per i dag er det syv dager med streik. Gjennomsnittlige antagelser viser at det har kostet dem 500 millioner svenske kroner i billettinntekter, samt et omdømmetap. De leverer ikke.

Så lenge streiken pågår vil både omdømmet og inntektene til flyselskapet fortsette å falle, påpeker Elnæs.

OPTIMIST: Ynvge Carlsen, leder i Norsk Flygerforbund, er optimistisk med tanke på en snarlig løsning i SAS-streiken. Video: Madeleine Liereng / Dagbladet Vis mer

Permitteringer

Ifølge svenske Dagens Nyheter er også svenske og danske representanter fra SAS og berørte fagforeninger på plass i Oslo under meklingen.

Partene forhandler om de samme punktene som i forrige mekling.

Et av hovedkravene til pilotene er en mer forutsigbar arbeidstid. I dag får flere piloter kjennskap til turnusen sin først 14 dager i forveien. De ønsker også en lønnsøkning på 13 prosent for å komme opp på samme lønnsnivå som ansatte i sammenlignbare flyselskaper.

SAS-ledelsen har på sin side beskyldt pilotene for å stille krav som truer selskapets lønnsomhet.

Onsdag ble rundt 930 kabinansatte og 70 stuere i SAS permittert som følge av streiken fordi selskapet ikke lenger klarer å sysselsette dem. Likevel har pilotene høstet støtte fra kolleger både på bakken og i kabinen.