KOSTER FLESK: Flyindustrien mener tapene etter vulkanutbruddet på Island vil overstige kostnadene knyttet til terroranslagene i USA 11. september 2001. Foto: Scanpix
KOSTER FLESK: Flyindustrien mener tapene etter vulkanutbruddet på Island vil overstige kostnadene knyttet til terroranslagene i USA 11. september 2001. Foto: ScanpixVis mer

Krisemøte blant EUs transportministre i dag

- Vi har store forventninger, sier Norwegian. Flyindustrien er sterkt kritisk til flyforbud.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||

Den internasjonale organisasjonen for lufttransport (IATA) retter skarp kritikk mot europeiske regjeringers håndtering av flyforbudet over Europa etter vulkanutbruddet på Island, melder NTB.

- Vi har kommet langt nok inn i denne krisen til å uttrykke vår misnøye med hvordan regjeringene har håndtert dette uten noen risikovurdering, uten dialog, uten koordinering og uten lederskap, sier IATAs sjef Giovanni Bisignani.

IATA mener det må åpnes en luftkorridor for enkelte ruter gjennom europeisk luftrom.

Koster mer enn terrorFlere flyselskap har de siste dagene gjennomført testflyginger gjennom deler av askeskyene.

Det stengte luftrommet koster flyselskapene rundt 250 millioner dollar om dagen, ifølge IATA, som anslår at krisen vil koste industrien mer enn terrorangrepene mot USA 11. september 2001.

EUs transportministre skal i dag holde et krisemøte der eventuelle subsidier til flyselskapene skal diskuteres.

- Det er flere større møter i dag på europeisk plan. Først holdes et forberedende møte mellom flysikkerhetsorganisasjoner og myndigheter. Senere i dag avholdes en telekonferanse mellom Europas transportministre, sier kommunikasjonsdirektør i Avinor, Ove Narvesen, til Dagbladet. Bransjen venter i spenning på utfallet av ministermøtet.

- Store forventninger- Det er knyttet håp til møtevirksomheten i dag. Vi har store forventninger, sier markedsdirektør Åsta Braathen i Norwegian til Dagbladet. Flyselskapet har tapt ni, ti millioner kroner daglig på grunn av restriksjonene i flytrafikken etter vulkanutbruddet på Island.

- Det er utrolig at det har tatt EUs transportministre fem dager å organisere en telefonkonferanse, sier IATA-sjef Giovanni Bisignani.

- Regjeringene må gjøre mer for å finne ut av hvordan og når man på en trygg måte kan gjenåpne europeisk luftrom. Vi må fatte beslutninger basert på den reelle situasjonen og ikke teoretiske modeller, sier han videre.