Kriseplan med mange hull

Mye er usikkert i kriseplanen som styret og ledelsen i NSB Gardermobanen håper skal bringe lyset inn i enden av Romeriksporten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Milepælene i den 30 sider tykke handlingsplanen er mange, ambisiøse, og avhengige av hverandre.

«Hvis» de første milepælene nås, skal SRG ha klart å tette hovedtunnelen innen utgangen av januar neste år.

Når det gjelder Lutvann og Søndre Puttjern har NSB Gardermobanen plottet selveste 1. april neste år som merkedag: da skal det være opprettet et akseptabelt vannnivå.

Hva NSB Gardermobanen definerer som akseptabelt står det ingenting om handlingsplanen. Det er det nå opp til de mange innleide ekspertene å avgjøre.

Usikkert er det også hvilket tiltak NSB Gardermobanen velger for å redde Lutvann og Søndre Puttjern.

Om maltrakterte Nordre Puttjern sier handlingsplanen enda mindre:

«I Nordre Puttjern vil det ikke bli gjort noe for å fylle opp ved kunstig tilførsel av vann utenfra. Eventuelle tiltak vil bli vurdert av Jordforsk.»

Kriseplanen som generalforsamlingen ga sin tilslutning til i går har 18 milepeler. De to første er er gjennomført Lista viser dessuten noen av de øvrige:

  • 16.10 -97: Besluttet utsprenging av første arbeidsstasjon (arbeidsstasjon for tetningsarbeid på sida av hovedtunnelen).
  • 22.10.97: Fire ekspertgrupper legger fram sine forslag til tetningskonsepter. Evalueringsarbeidet starter.
  • 27.10.97: Søknad om konsesjon for eventuell permanent senking av dagens vannivå i Lutvann.
  • 14.11.97: Beslutte om vannivået i Lutvann og Søndre Puttjern midlertidig tåler å synke ytterligere, basert på naturfaglige vurderinger.
  • 25.11.97: Metode for permanent tetting vedtas.
  • 30.11.97: Eventuell sprengning skal være avsluttet.
  • 01.12.97: Søknad om konsesjon for eventuell overføring av vann til Lutvann og Søndre Puttjern.
  • 30.01.98: Tetting i hovedtunnelen skal være ferdig.
  • 02.03.98: Tunnelen klar til sporlegging.
  • 01.04.98: Akseptabelt vannivå i Lutvann og Søndre Puttjern opprettet.
  • 08.10.98: Gardermobanen klar til drift.