Kriserammet superjager kan velte norsk flyeventyr

USAs forsvarsminister og ledende eksperter spår krise for JSF.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Det som angivelig er verdens beste, mest avanserte, og utvilsomt verdens dyreste kampfly, trues nå av finanskrisen.

F22 Raptor er selve juvelen i det amerikanske luftforsvaret, men før den har vært i en eneste luftkamp kjemper den mot spareknivene i den kriserammede amerikanske økonomien.

Denne uken tvinges Obama til å avgjøre om produksjonen av F22 skal skrinlegges. Avgjørelsen vil bli katastrofal for kampflyprosjektet JSF, som Norge er en del av, spår ledende forsvarsanalytikere i Washington D.C.

Alvorlig trøbbel for JSF
- Jeg tror ikke de vil kansellere F22. Jeg gjetter at de i første omgang vil få bygge noen få til, og at pengene tas fra JSF-programmet, sier prosjektdirektør Winslow Wheeler ved Center for Defence Information (CDI) til Dagbladet.no.

Den sikkerhetspolitiske tenketanken CDI står blant annet bak det anerkjente tidsskriftet The Defence Monitor. Wheeler har jobbet med sikkerhetspolitikk i 31 år, blant annet i det amerikanske senatet for fire senatorer - både republikanere og demokrater.

- Bygges det flere F22 så er JSF i alvorlig trøbbel, fastslår eksperten.

Han mener det vil åpne for total uthulning av JSF-programmet, der det amerikanske luftsforsvaret vil presse gjennom flere F22 på bekostning av JSF, og at marinen vil se sitt snitt til å få produsert flere F/A18 Super Hornets fremfor å vente i flere år på sin versjon av JSF-flyet.

- Kort sagt: Å bygge flere F22 åpner døren til kollaps for JSF-programmet, sier han.

Bekreftes av forsvarsministeren
Også den amerikanske forsvarsministeren, Robert Gates, frykter at videre produksjon av F22 vil underminere JSF-programmet.

- F35 Joint Strike Fighter kan bli uthult ved å bruke penger på F22. JSF koster litt mer en halvparten av en F22. Du kan kjøpe flere og fremdeles ha stor kapasitet, sa han før presidentvalget i fjor. Men allikevel valgte han å overlate den vanskelige avgjørelsen til Obama.

Nå har finanskrisen gjort det svært vanskelig å stanse produksjonen, som ifølge forsvarsindustrien vil ramme 95 000 arbeidsplasser.

Det har ført til en massiv mobilisering av kongressmenn og senatorer for å redde flaggskipet fra produksjonsstans. Det har foreløpig gitt et knapt flertall.

- Politisk umulig
Christopher A. Preble ved den anerkjente liberale tenketanken CATO istitute i Washington D.C. bekrefter spådommen.

- Under normale omstendigheter ville Obama ha stanset produksjonen. Men F22 Raptor er blitt et prestisjeprosjekt. Og med finanskrisen blir det hele et sysselsettingsprogram som er viktig for noen innflytelsesrike stater. Jeg tror rett og slett ikke Obama vil ta den kampen nå, men heller ser på det som en ren økonomisk stimuleringspakke for å holde sysselsettingen oppe, sier han Dagbladet.no.

Preble er direktør for utenrikspolitiske studier ved CATO, har selv skrevet rapporter om JSF-programmet, og følger utviklingen i Pentagon og den amerikanske forsvarssektoren svært nøye.

- Det er mulig, og kanskje trolig, at Pentagon vil finansiere nye F22 med penger ment til JSF. Men akkurat nå brukes det penger over alt for å bøte på krisen, og da blir ikke nødvendigvis de ulike prosjektene satt opp mot hverandre, selv om de burde vært det, sier han.

- Norge har mye å tape
Preble sier nettopp Norge og de andre allierte partnere kan være faktoren som redder JSF fra fullstendig kollaps når Obama tvinges til å velge mellom F22 og JSF.

- USA kan ikke kutte vesentlig i dette programmet uten å hisse på seg ville protester fra noen av våre aller nærmeste allierte. Norge har et bitte lite forsvarsbudsjett i forhold til USA, og har derfor puttet mange av sine egg i JSF-kurven. Risikoen er derfor mye, mye større for Norge enn for USA, sier Preble til Dagbladet.no.

- Mens USA med letthet kan kaste om på midlene og heller kjøpe flere F16 eller F/A18, gode fly som fremdeles er i produksjon, har Norge og de andre partnerne satset stort både økonomisk og politisk på JSF. Og det må USA ha i bakhodet. Konsekvensene for våre allierte ville blitt enorme hvis vi skulle skrinlegge JSF. Derfor tror jeg aldri det vil skje. Men jeg tror USA vil kutte kraftig på antallet fly vi selv skal ha - noe som vil drive prisen opp, sier han.

- Bygges for en fremtid som ikke finnes
Bakgrunnen for at superflyet F22 har blitt en ustø dominobrikke i fremtidens kampflyprosjekt er at virkeligheten for lengst har slått knock out på Pentagon og Det hvite hus når det gjelder pengebruk til krigsindustrien.

SPÅR KRISE: Direktør for utenrikspolitiske studier ved washingtonbaserte CATO Institute tror USA vil kutte kraftig i JSF-programmet - noe som vil presse prisene i været. Foto: CATO Institute
SPÅR KRISE: Direktør for utenrikspolitiske studier ved washingtonbaserte CATO Institute tror USA vil kutte kraftig i JSF-programmet - noe som vil presse prisene i været. Foto: CATO Institute Vis mer

Forsvarsminister Robert Gates har i snart et år vært klar på at superflyet F22 ikke lenger er relevant, verken for dagens eller fremtidens konflikter.

En av hans fremste kampsaker har blitt å snu amerikansk forsvarsplanlegging fra oppdiktede fremtidsvisjoner til realiteten de møter her og nå. Det kan også ramme JSF.

- Jeg har merket meg en for stor tendens til det som kan kalles en «neste-krigs-isme» - tilbøyeligheten de fleste i forsvarsmiljøet velger å ha for alt som kanskje kan være nyttig i en fremtidig konflikt, sa Gates i en tale i mai i fjor.

Superflyet F22 egner seg ikke mot al-Qaida, Taliban, i Irak eller Afghanistan, og Gates reflekterer over at ingen av konfliktene USA har engasjert seg i de siste 25 årene har vært i nærheten av scenariene flytypen og en rekke andre kostbare våpentyper utvikles for.

Har nok luftstyrke i dag

Ikke bare blir JSF sett på som mer allsidig og langsiktig, men fremfor alt vesentlig billigere enn F22. Nesten halv pris - omlag 555 millioner kroner per fly skal vi tro de offisielle estimatene fra Lockheed Martin.

JSF, som er bygget på samme teknologiske lest som F22, er et såkalt multirollefly som både skal bekjempe mål i lufta og på bakken. Med den samme stealth- og sensorkapasiteten som storebror, kan det vise seg å være mer enn godt nok for å takle USAs luftforsvarsutfordringer i overskuelig fremtid.

Men med USA i dyp finanskrise og krav om dimensjonal annerledes fremtidsplanlegging i Pentagon kan selv «billigutgaven» av flyverdenens Rolls Roys være langt mer utsatt enn man trodde for bare noen måneder siden.

- Vi har i dag tilstrekkelig luftstyrke til å bekjempe enhver - jeg gjentar - enhver motstander som skulle true oss i den Persiske gulfen, Korea-halvøya, eller i Taiwan-stredet, fastslo Gates i fjor.

- Her må dere i Norge forstå den store forskjellen mellom behovet USA har, og behovet Norge og andre allierte har, for fremtidens kampfly, utdyper Christopher A. Preble overfor Dagbladet.no.

- Norge trenger et fly for å forsvare sitt eget luftrom. USA har store luftrom å forsvare - ikke bare hjemme men også over Japan, Irak og Afghanistan. Alikevel har vi langt flere fly enn vi trenger. Og realiteten på bakken i Irak og Afghanistan viser at fly vi allerede har, som fremdeles produseres,  og som vi derfor kan lage flere av, er bedre egnet til å løse disse konkrete oppdragene enn F22 er - eller JSF vil bli.

- JSF feil spor for USA
Både han og Winslow Wheeler mener JSF bør revurderes av Pentagon. Selv om ingen av de tror programmet vil bli kansellert, er begge sikre på at det vil bli delvis eller kraftig redusert - og at prisen per fly vil bli vesentlig høyere enn den man til nå har forespeilet.

- For meg er det vanskelig å fatte at Norge og andre europeiske allierte har valgt et kampfly så tidlig på utviklingsstadiet, som således ikke har bevist at det i det hele tatt holder mål. Mange har trodd på et papirfly som jeg rett og slett tror blir for komplisert og dårligere enn alternativene som alt finnes på markedet, sier han til Dagbladet.no.

- USA er i den hyggelige historiske situasjonen at vi ikke kan trues i luftrommet av noen. Det gir oss en unik anledning til å starte med blanke ark, og designe flyene helt på nytt - tilpasset den virkelige verden, fastslår han uten å legge skjul på at han selv ville ha skrotet begge prosjektene tvert.

Trenger ikke lenger piloter
Også Preble påpeker at siste versjon av F16 og marinens arbeidshest F/A18 Super Hornet fremdeles produseres til en brøkdel av prisen de nye flyene har. Og de gir fremdeles supermakten total overlegenhet i lufta de er satt til å forsvare.

- I større grad enn før må JSF-tilhengerne bevise at flyet vil dekke behov som vi ikke kan dekke med eksisterende utprøvde modeller som vi fremdeles produserer til en brøkdel av prisen, sier han.

Og for å gjøre situasjonen vanskeligere for JSF, trekker han frem en utvikling Pentagon ikke så for seg tidlig på 90-tallet, da JSF ble unfanget:

-  Vi ser i Irak og Afghanistan at utholdenhet og tilstedeværelse i lufta over operasjonsområder blir stadig viktigere, og i stadig større grad betjent av ubemannede fly og droner. De bruker mindre drivstoff, har ingen pilot, og kan således holdes lenger i lufta og utsettes for større risiko.

- Selv om de ikke er like slagkraftige som konvensjonelle kampfly ennå, er behovet for og utviklingen av ubemannede fly langt viktigere for situasjonen på bakken enn JSF er, sier han.

KRITISK MINISTER: USAs forsvarsminister Robert Gates (t.v) har i lang tid vært svært kritisk til superflyet F22. Han mener det er på høy tid å orientere Pentagon og amerikansk forsvarsindustri mot verden i dag, og ikke en fantasiverden i morgen. Det vil også ramme JSF, spår ekspertene. Foto: REUTERS/Pawel Kopczynski / SCANPIX
KRITISK MINISTER: USAs forsvarsminister Robert Gates (t.v) har i lang tid vært svært kritisk til superflyet F22. Han mener det er på høy tid å orientere Pentagon og amerikansk forsvarsindustri mot verden i dag, og ikke en fantasiverden i morgen. Det vil også ramme JSF, spår ekspertene. Foto: REUTERS/Pawel Kopczynski / SCANPIX Vis mer