Blodrødt:  Deli De Luca har ikke tjent penger siden 2006. Likevel vil ledelsen doble antallet butikker på fem år. Foto: Eli Stokke Harstad/FA
Blodrødt: Deli De Luca har ikke tjent penger siden 2006. Likevel vil ledelsen doble antallet butikker på fem år. Foto: Eli Stokke Harstad/FAVis mer

Krisetall for Deli De Luca - blodrødt i syv strake år

Deli De Luca har ikke vært noen god butikk for NorgesGruppen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): - Når man kjøper selskaper ønsker man at det skal bidra positivt, men NorgesGruppen mener likevel Deli De Luca har livets rett, sier adm. direktør Tormod Lier i Deli De Luca til Finansavisen.

Storkioskjeden har ikke hittil ikke vært noen lønnsom affære for eierne.

Det nylig utgitte regnskapet i Brønnøysundregistrene viser et tap på 25,7 millioner kroner i 2013. Det er mer enn dobbelt så mye som året før, og syvende året på rad med blodrøde tall, skriver Finansavisen.

Totalt har storkioskjeden tapt 110 millioner kroner siden NorgesGruppen kjøpte seg inn med 62 prosent i 2006.

Selv ikke etter at dagligvarekjeden ble eneeiere i 2009, har de greid å snu selskapet.

Taper mot dagligvare Kjeden har tidligere forklart underskuddet med et nytt handlemønster blant forbrukerne.

Tidligere år ga Virke ut en rapport som viser at salget i kiosker og på bensinstasjoner har mistet 2,3 milliarder kroner i omsetning siden 2008, mens dagligvarebutikkene har endt opp som vinnerne, skriver Finansavisen.

Lier ønsker imidlertid ikke å kommentere hva som har gått galt tidligere år.

Etter å ha sittet som sjef for NorgesGruppens bensinstasjonskjede Fresh siden 2007, tok han også over sjefsstolen i Deli de Luca i fjor sommer. Siden har han jobbet iherdig med å få stablet storkioskkjeden på beina igjen .

- Vi har vært gjennom en omstillingsprosess, og kan konstatere at 2014 blir bedre. Første halvår viser en god marsjtakt, sier Lier til Finansavisen.

Han legger imidlertid ikke skjul på at markedet fortsatt er røft, og særlig er konkurransen sterk fra kaffebarene og dagligvarebutikkene, mener han.

Likevel har Lier ekspansive planer for kjeden. I løpet av de neste fem årene skal kjeden doble antallet butikker.

Flere nyheter Lykke: Forbrukerne blir tapere med søndagsåpent
Venstre vil bremse søndagsåpne butikker
Vil lokke kioskkundene tilbake med øl