Krisetransporten er klar

NorWay Bussekspress A/S er klar til å overta flytogpassasjerene til Gardermobanen. Samferdselsminister Odd Einar Dørum har allerede godkjent kriseplanen for transport av 12 millioner passasjerer i året.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Avtalen om alternativ kollektivtransport til Gardermoen ble underskrevet allerede i februar og fornyet av Samferdselsdepartementet seinest for tre uker siden. Hvis NSB svikter, og togtransporten skjærer seg, har myndighetene sikret at ikke hele transportsystemet til hovedflyplassen bryter sammen.

- Ingen skal være nødt til å kjøre bil til flyplassen fordi de ikke kan reise kollektivt. Vi innfører plassgaranti fra dag én, sier administrerende direktør Erling Sæther i NorWay Bussekspress A/S.

Svar neste uke

Seinest om en uke, onsdag 17. juni, må NorWay Bussekspress ha svar fra departementet på om de skal starte oppbyggingen av den ekstraordinære busstransporten.

- Dersom departementet avlyser avtalen etter denne datoen, må de dekke planleggingskostnadene. Det vil si mellom 700000 og 800000 kroner, sier Sæther.

- Planene for alternativ transport er klare, men vi avventer informasjon fra styremøtet i NSB før vi tar nye avgjørelser, sier prosjektdirektør Steinar Killi i Samferdselsdepartementet til Dagbladet.

Flere selskaper

Beredskapspakken innebærer at NorWay Bussekspress stiller med 60 ekstra busser utenom de bussene selskapet allerede har fått konsesjon for å kjøre. Videre henter de inn 300 sjåfører.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Også SAS Transportservice og Stor-Oslo Lokaltrafikk skal være med på denne ekstraordinære bussfrakten. De skal ta henholdsvis 3 millioner og 1 millon reisende hver i året. Dessuten skal flytoget gå på de eksisterende toglinjene til Gardermoen, og kan dermed frakte passasjerer to til fire ganger i timen.

Trenger politihjelp

Bussene kan ikke konkurrere på transporttid med det planlagte flytoget. Turen til Gardermoen med flytoget skal etter planen ta 19 minutter, med buss må du regne 40 minutter fra Oslo sentrum.

- Vi må ha hjelp av politiet til trafikkprioriteringer i rushtida hvis vi skal greie dette. Spesielt Bispelokket og E18-korridoren er kritiske punkter for busstransporten, sier Sæther.

- Billettprisen blir rundt 60 kroner, muligens litt mer hvis vi må inn med beredskapsbussene, sier Sæther. Til sammenlikning har NSB Gardermobanen anslått billettprisen på flytoget til mellom 120 og 140 kroner.