MILLIARDTAP: Adm. direktør Bjørn Kjos foran et Norwegian-fly på flyplassen i Buenos Aires i Argentina 8. mars i år.
Foto: Heiko Junge, NTB Scanpix.
MILLIARDTAP: Adm. direktør Bjørn Kjos foran et Norwegian-fly på flyplassen i Buenos Aires i Argentina 8. mars i år. Foto: Heiko Junge, NTB Scanpix.Vis mer

Trenger 1,3 milliarder nå:

Krisevarsel: - Norwegian-kollaps av gigantiske dimensjoner

Vurderer dansk analysesjef. Norsk kollega: - Bunnløst sluk.

(Dagbladet): Analysesjefer i to store skandinaviske finansinstitusjoner kommer med rene krisevurderinger av den økonomiske situasjonen i Norwegian.

Etter stengetid på Oslo Børs tirsdag kom flyselskapet med en børsmelding med planer om å hente inn 1,3 milliarder norske kroner i ny aksjekapital.

- Det er ikke nok aleine til å redde selskapet. Norwegian har vært gjennom en inntektsmessig kollaps av gigantiske dimensjoner de siste årene. Det er spørsmål om å drive forretningen videre på sikt, kommenterer aksjeanalysesjef Jacob Pedersen i danske Sydbank til nyhetsbyrået Ritzaus.

Her er hele børsmeldingen med informasjonspliktige opplysninger som Norwegian sendte Oslo Børs tirsdag etter stengetid.

Flyselskapet skriver at de venter et tap på 2,6 milliarder kroner før skatt i første kvartal i år etter inntekter på 7,1 milliarder kroner.

Drivstoff opp 190 millioner

Etter samme kvartal i fjor hadde Norwegian til sammenligning 5,4 milliarder kroner i inntekter og et tap på 1,8 milliarder kroner, ifølge NTB

Selskapet oppgir høyere drivstoffpriser og en sterkere euro som hovedårsakene til det forverrede resultatet.

Bare drivstoffutgiftene ligger i gjennomsnitt 12 prosent høyere enn det selskapet har regnet med.

E24 har regnet ut at Norwegians drivstoffregning blir om lag 190 millioner kroner høyere i første kvartal enn tidligere anslått.

- Bunnløst sluk

Analyseleder Karl Johan Molnes i norske Norne Securities maler den økonomiske situasjonen for flyselskapet like mørkt som sin danske kollega i Sydbank.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Norwegian er et bunnløst sluk, og det før de har fått levert alle Dreamlinerne sine. Det første Bjørn Kjos bør gjøre er å legge ned langdistansesatsingen. Nå skal selskapet også satse i Argentina, et marked der ingen tjener penger, kommenterer Molnes overfor Dagens Næringsliv.

I børsmeldingen skriver Norwegian at selskapet overtar ni nye Dreamliner 787-fly i løpet av første halvår i år. Da vil 30 Dreamlinere har Norwegian-farger.

Jobber med å selge fem Airbus 320, som nå er leid bort.

- Nytter ikke med lavpris

Molnes tror ikke at 1,3 milliarder i ny aksjekapital vil monne særlig lenge for Norwegian.

Det nytter ikke å tjene penger bare på lavprispassasjerer, slik Norwegian satser. Nå tjener selskapet bare penger en gang i året - i juli, hevder analyselederen i Norne.

Norwegian vil ikke kommentere børsmeldingen før onsdag formiddag

- Vi er nå midt i arbeidet med transaksjonen og har ikke anledning til å svare på detaljerte spørsmål, skriver kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i epost til DN.