Kritisk blikk

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I debatten om et kunnskapsløft for norsk skole mangler

et kritisk syn på lærebøker, mener Prosa, tidsskriftet for Norsk faglitterær forfatterforening. De oppfordrer norske medier til å ta et ansvar for å utøve bokanmelderi, også innen denne sjangeren. Det er et fornuftig forslag. Ingen bøker leses så bredt, og så nøye, som skolebøkene. Ingen

får så store konsekvenser for det grunnleggende kunnskapsnivået. Og ingen gir større inntekter til norske forlag – omkring halvparten av alt boksalg i Norge er lærebøker.

Men hvilken form en slik kritisk vurdering bør ha, er

verd en diskusjon. Den klassiske bokanmelderformen er ikke alltid egnet til vurderinger av verk som fordrer spesiell bruk og lesning. Prosas redaktør oppfordrer samtidig til hyppigere anmeldelser av bildebøker, praktbøker og andre utgivelser innenfor den populære delen av sakprosaen.

Vi minner om at det ikke er enhver forfatters rett å bli

anmeldt, og at enhver redaksjon på selvstendig grunnlag må velge hvilke utgivelser de vil omtale, vurdere og kommentere.